ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Coelho Paulo (*24.08.1947)

­­­­

Ďábel a slečna Chantal (3)

Třetí část volné trilogie (U řeky Piedra jsem usedla a plakala a Veronika se rozhodla zemřít), v níž autor řeší vztah k životu z různých úhlů.
V zapadlé vsi se jednoho dne objeví záhadný muž - ďábel, jenž v lese ukryje zlatý poklad. Chce tak vyzkoušet, zda patří do lidské přirozenosti páchat zlo, nebo zda je člověk přirozeně dobrý. Náhodně vybranou dívku Chantal s pokladem seznámí a postaví ji - a jejím prostřednictvím celou obec - před extrémní volbu mezi zlem a dobrem.
Třetí kniha, stejně jako předchozí dvě, pojednávají o jednom týdnu v životě obyčejných lidí, kteří se náhle octnou tváří v tvář lásce, smrti a moci. Autor ilustruje své přesvědčení, že k hlubokým změnám v osudu dochází ve velmi krátkém časovém období, kdy se na nás život obrátí s výzvou. A týden je víc než dostatečná doba k tomu, abychom se uměli rozhodnout...

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Argo v Praze roku 2001 (1. vydání). Z portugalského originálu O Demônio e a Srta. Prym přeložily Marie Havlíková a Pavla Lidmilová. Počet stran: 138. ISBN: 80-7203-346-8.

O KNIZE:

Jde o poslední ze série tří knih s ženami v hlavní roli s názvem A dne sedmého... (do této trilogie patří ještě knihy U řeky Piedra jsem usedla a plakala a Veronika se rozhodla zemřít).

HLAVNÍ TÉMA:

Boj dobra a zla v člověku - je člověk od přirozenosti zlý a morálně jedná pouze ze strachu ze sankcí, nebo je ve své podstatě dobrý? Odpověď na tuto otázku má prověřit cizincova zkouška. Zvítězí pokušení a hřích, nebo čestnost a dobro?

DĚJ:

Do zapadlé vsi Viscos přichází cizinec. Stará vdova Berta, o níž se později dozvídáme, že dokáže vidět auru lidí a mluvit s mrtvým mužem, v tomto cizinci ihned vidí zlo a posteskne si, že právě s ním do vsi přichází Ďábel. A skutečně, ačkoliv cizinec na občany působí neutrálním dojmem cestovatele, na které jsou zde zvyklí, brzy představí svůj ďábelský plán slečně Chantal Prymové. Vybral si ji náhodou - tak jako dřív prý i jiné. A je spokojen, že si vybral dobře.

Chantal je sirotek, jehož vychovávala babička, ta již ale zemřela. Pracuje v hostinci, kde se ubytoval, je vlastně nejmladší obyvatelkou Viscosu, ve kterém pomalu hasne život. Schopní lidé se stěhují do měst, děti se nikomu nerodí. Nuda, prázdnota i osamělost Chantal ubíjí a právě těchto pocitů se cizinec rozhodne využít. Žádá ji, aby vesničanům sdělila, že pokud do týdne zabijí jednoho spoluobčana, ať je to člověk starý, nepotřebný, zločinec či kdokoliv, dostanou od něj 10 zlatých cihel. Sama Chantal obdrží jednu i pro sebe. Cizinec jí tyto cihly ukazuje, aby brala jeho žádost vážně. Zároveň ji varuje, že pokud by ostatním tento vzkaz nesdělila, řekne jim o něm sám a potom by hrozilo, že se vesničané rozhodnou zabít právě ji.

Chantal tedy přemítá, jak s informací naložit: může cihly ukrást a utéct za lepším životem. Bojí se však, že by byla nařčena z krádeže a cihly by se staly neprodejnými. Jinou možností je plán cizince zatajit. Chantal se nakonec rozhodne bojovat, cizincův návrh přednese v hostinci všem přítomným. Spoléhá na to, že v sousedech převládá dobro a ukáží cizinci, že se podobným způsobem koupit nenechají.

Vesničané reagují zvláštním způsobem, nejdříve jsou k Chantal odtažití, jedinou blízkou osobou je pro ni stará paní Berta. Elita obce se schází, aby o návrhu jednala. Velice zvláštní způsob úvahy o záležitosti přináší farář. Jeho pozice ve vsi je vlivná, jeho víra pevná, jeho záměrem je dobro, ale jeho způsob uvažování je velmi zvláštní. (Přízeň biskupa si prý kdysi získal tak, že když starý pán s obtížemi obcházel mladé novice, aby jim nabídl víno, každý kromě něj odmítl. Zatímco ostatní jej nařkli, že si nechá sloužit starým mužem, biskup to ocenil - zatímco ostatní odmítli přijmout dobro, které jim nabízel, on mu nechal zažít radost z obdarování a jeho dobro přijal.) Nyní farář přemítá o Viscosu, který již dlouho žije v apatii, žádná výzva, jež by vyburcovala lidi k jasnému postoji či činu se již dlouho neobjevila. Pokud cizincově návrhu vyhoví - a obětí by se mohl stát i on sám - lidé se navrátí také k upřímné náboženské víře. Zlo se musí odehrát, aby se mohlo projevit dobro. Bůh s tím počítá, proto byl Kristus zrazen Jidášem, aby jeho mučednická smrt spasila lidstvo. Při bohoslužbě se vyjádří jasně v tom smyslu, že není hříchem strpět malé zlo pro velké dobro.

Starosta, starostová, hoteliérka a majitel mnoha viscoských pozemků mají jasno a uvažují o jiné oběti. Napadá je také Chantal, nikdo by ji nepostrádal. Nabízí se ale i jiná oběť, stará Berta. Jsou jí podány prášky na spaní, svázaná a spící je odnesena na popraviště, kde má být usmrcena zastřelením. Devět z deseti střelců má zbraň nabitou slepými náboji, aby nikdo necítil přímou vinu za smrt Berty. Dříve než ke střelbě dojde, vystoupí Chantal s proslovem, který vesničany přesvědčí. Neapeluje pouze na svědomí, uvádí také praktické důvody, proč nezabíjet: jak a kde cihly proměnit za peníze, aby obec nevzbudila podezření, že k cihlám nepřišla nelegálním způsobem? Občané od záměru upouštějí, Berta může dál žít, jak jí ostatně předpověděl duch mrtvého muže, s nímž běžně rozmlouvá.

VEDLEJŠÍ DĚJOVÁ LINIE:

Chantal se setkává s cizincem v lese, když se vydává ukrást zlaté cihly a zmizet. Zlobí se na své spoluobčany a chce se tím zároveň pomstít muži, jenž ji vystavil tak nepříjemné situaci. Na oba ale útočí posedlý vlk, který kdysi při obraně rodiny kousl muže a chuť krve jej pomátla. Chantal i cizinec se zachraňují a vyženou vlka ohněm. Chantal se dozvídá cizincův příběh. Byl majitelem továrny na zbraně, jemuž unesli ženu a dvě dcery. Při policejním zásahu byli únosci zabiti, cizincova rodina však také. Všichni padli střelami ze zbraní z jeho továrny. (Zmínka mimo děj poukazuje na osudový paradox: Osud měl původně ušetřit mladší dceru, kterou by cizinec hýčkal a která by v dospělosti mnohé dokázala. Té se při zásahu zjevil anděl a nabádal ji, aby zůstala stát mimo dosah střel. Ta mu ale nerozuměla, a proto vykročila k němu blíž.)
Cizinec zahořkl, obviňoval Boha z krutosti a nespravedlnosti, kterou zažil. Nadvládu nad ním získal Ďábel, ale přítomnost a postoje Chantal v něm probudily Anděla, jenž se v něm skrýval. Cizinec si nakonec začne přát, aby se vesničané k vraždě nepropůjčili. Svých deset cihel by jim byl dal i tak. Zlato nakonec dostane Chantal, která ve vyhrocené situaci získává sebevědomí a požaduje zlato jako odškodné. Cizinec ji doprovází do banky, aby potvrdil převod majetku. Chantal tak může uskutečnit svůj sen a odejít nadobro z Viscosu. Tak jako je společným úsilím zahnán posedlý vlk, zahnán je i Ďábel v cizinci i v Chantal, která nakonec od problému neuteče a proti zlu neohroženě bojuje.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Jana T., 30.09.2014

   
­­­­

Diskuse k výpisku
Paulo Coelho - Ďábel a slečna Chantal (3)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)