ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Čechov Anton Pavlovič (*29.01.1860 - †15.07.1904)

­­­­

Racek (4)

Čechovovu "komedii o čtyřech dějstvích" Racek lze obecně charakterizovat jako hru o lásce. V ní, snad nejvíce ze všech autorových her, jsou postavy vystaveny naprosté osamocenosti a odcizení. Nedovedou si vzájemně naslouchat a porozumět, a to i přes jejich rodinnou či přátelskou blízkost. Racek však není pouze hrou o nenaplněné lásce. Na pozadí střetu 2 generací je v něm paralelně zobrazen i život umělce jak v jeho banální, tak i tragické podobě...

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Artur v Praze roku 2001 (1. vydání). Z ruského originálu Čajka přeložil Leoš Suchařípa. Počet stran: 65. ISBN: 80-86216-11-X.

CHARAKTERISTIKA DÍLA:

  • divadelní hra o čtyřech dějstvích
  • považováno za přelomovou hru v dějinách evropského moderního dramatu
  • děj hry je potlačen, jsou zvýrazněny vnitřní životy postav
  • postavy, i když jsou do sebe zamilované, si povídají převážně o literatuře (příznačné pro Čechova)
  • vztahy lze místy odhalit pouze na základě kratičké zmínky
  • hra je považována za komedii, i když končí smrtí a řadou nešťastných lásek - autor sám tím chtěl naznačit, že on sám pohlíží na život, ačkoli může mít řadu nešťastných momentů, převážně groteskně
  • kompozice díla je chronologická, mezi III. a IV. dějstvím uběhnou dva roky
  • Čechov používá spisovný jazyk, citově zabarvená slova, francouzské frazémy, objevují se citace z Hamleta, také ironie a monologizace dialogů
  • hlavní myšlenkou je zachycení neschopnosti postav žít život, který by je dělal šťastnými
  • symbol racka = představuje ptačí volnost a možnost vzletu
  • dvě osy díla:
    • série neopětovaných citů
    • problematika umělecké seberealizace
  • v díle se postupně objevují otázky hodnot a smyslu umělecké práce

HLAVNÍ POSTAVY:

Irina Arkadinová - stárnoucí herečka, jež se však chce stále cítit mladě a považuje se za velmi zachovalou a krásnou; talentovaná a svůj věhlas se snaží využít; hrozně lakomá
Konstantin Treplev - syn Arkadinové; mladý neúspěšný spisovatel, zamilovaný do Niny; cítí se jako nula; mívá tvůrčí i existenciální deprese; jedná se o autorovo alter ego, Treplev je (stejně jako Čechov) označován za ruského Hamleta
Nina Zarečná - dcera bohatého statkáře ze sousedství; začínající herečka; naivní; nedokáže opětovat lásku Trepleva; přelétavá
Boris Trigorin - úspěšný spisovatel; přítel (i milenec Arkadinové); je okouzlen Ninou; neustále sbírá náměty na své povídky - nemá stání, musí pořád psát; má sentimentální a melancholický pohled na svět; druhé autorovo alter ego
Máša - dcera správce, vidí, že ji má rád Medvěděnko, provdá se za něj (i když miluje Trepleva), ale jejich láska není šťastná; alespoň tedy ze strany Máši nikoli, ta propadá alkoholismu
Pavlína - žena správce Šamrajeva, nenaplněná láska k lékaři Dornovi
Šamrajev - její muž; správce Sorinova domu
Jevgenij Dorn - lékař
Semjon Medvěděnko - upřímně miluje Mášu, je s ní šťastný, byť jeho láska není opětovaná

DĚJOVÁ LINIE:

V prvním dějství čtenář poznává hlavní protagonisty. Scéna se odehrává u jezera, kde se lidé scházejí k premiéře divadelní hry začínajícího spisovatele Trepleva. Hlavní roli hraje mladá Nina Zarečná, do níž je Treplev zamilovaný, nicméně dívka nedokáže jeho city opětovat v takové míře, v jaké si představuje. Domácí představení divadelní prvotiny však sklízí neúspěch, důležitou úlohu v tom sehraje i přístup Treplevovy matky, jež umění svého syna neuznává. Následně dojde v životě ambiciózního spisovatele k další ráně - jeho láska Nina odjede s Trigorinem (již úspěšným povídkářem) hledat štěstí ve světě velkého divadla. Linii milostných vzplanutí navršují neopětovaná láska Máši k Treplevovi, láska učitele Medvěděnka k Máši a Mášiny matky Pavlíny k doktorovi.

Mezi třetím a čtvrtým dějstvím jsou dva roky pauzy. Po nich se autor opět setkává se všemi aktéry.

Máša, ačkoli tedy miluje Trepleva, se provdala za Medvěděnka a mají spolu dítě. Medvěděnko je šťastný, jeví se jako starostlivý otec, zato Máša nikoli. Není se svým životem spokojená a stala se z ní alkoholička. Mezitím se z Trepleva stal úspěšný spisovatel, jenž se však stále utápí v tvůrčích depresích. Nina ve velkém divadle neprorazila. Nedařilo se jí ani na poli lásky. Trigorin ji po nějaké době opustil a vrátil se k dřívějším láskám. Přestože je zavržena rodiči (nechtěli, aby z ní byla herečka), vrací se do rodného kraje a rozhodne se navštívit i Trepleva. Ten ji neustále miluje a opětovně jí vyznává svou lásku, nicméně zmatená a blouznící Nina opouští Trepleva i tentokrát. Tomu připadá vše ztraceno, nemá na nic náladu a spáchá sebevraždu.

UKÁZKA Z KNIHY:

Nina (Treplevovi): Otec a jeho žena mě sen nechtějí pouštět. Říkají, že je tady bohéma... Mají strach, že ze mě bude herečka... A mě to sem táhne, k jezeru, jako racka... Mám vás plnou hlavu.
(...)
Treplev: Nutno zobrazovat život ne takový, jaký je, ani takový, jaký má být, ale takový, jakým se jeví v našich touhách.
(...)
Nina (zasahuje do sporu s hospodářem): Odřeknout paní Arkadinové, slavné herečce! Copak každičké její přání, dokonce vrtoch, není důležitější než vaše hospodářství?

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Danny, 04.01.2015

   
­­­­

Diskuse k výpisku
Anton Pavlovič Čechov - Racek (4)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)