ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Pratchett Terry (*28.04.1948 - †12.03.2015)

­­­­

Poslední hrdina (Úžasná Zeměplocha)

  • díl v sérii: 27 (předchozí: Zloděj času; následuje: Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci)

Výpravná, bohatě ilustrovaná kniha přináší příběh ze série Úžasná Zeměplocha, v němž se poslední hrdina pokusí vrátit bohům to, co jim první hrdina ukradl.
Barbar Cohen byl ve své době legendou. Nyní se se svým starým dobrým mečem a starými přáteli vydává za posledním velkým dobrodružstvím. Chystá se zdolat nejvyšší horu Zeměplochy a předstoupit před své bohy. Nelíbí se mu totiž způsob, jakým nechávají člověka zestárnout a zemřít. Je pevně rozhodnut vrátit bohům to, co jim bylo kdysi dávno ukradeno a pomstít se. Pokud se ho nepodaří včas zastavit, nastane konec světa.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydalo nakladatelství Talpress v Praze roku 2003 (1. vydání). Z anglického originálu The Last Hero (Discworld) přeložil Jan Kantůrek. Ilustroval Paul Kidby. Počet stran: 174. ISBN: 80-7197-228-2.

PROSTŘEDÍ:

Ankh-Morpork, prostředí okolo Zeměplochy, hora bohů

NÁMĚT:

Každý zná příběh o tom, jak bohům byl ukraden oheň. Tohle je tak trošku jiný příběh. O tom, jak jim oheň měl být vrácen...

DĚJOVÁ LINIE:

Cohena už vládnutí nebaví. Když nastupoval do funkce císaře Vyvažovacího kontinentu (v knize Zajímavé časy), tak nějak si od toho sliboval něco jiného. To, že nebude už moci plenit, loupit a užívat si pestrého života dobrodruha hrdiny, to ho ani v nejmenším nenapadlo. Navíc jako císař má všechno, nač si jenom vzpomene. A to, co mu chybí, si může koupit, protože má tolik peněz, že by je nestačil utratit do konce svých dní.

Rozhodne se jednat. Vydá se na poslední výpravu, poslední jízdu dobrodruhů. Z hrdinů, jaké znal, už moc lidí nezbylo. Nedávno ho opustil člen z jeho Stříbrné hordy (kdo četl Zajímavé časy, bude vědět) a teď ještě došlo k tomu, že další zemřel tím, že se zadusil brokolicí, a proto se nemohl dostat do nebe pro hrdiny, nýbrž nepadl v boji. To už nesmí dopustit - nikdy.

Se Stříbrnou hordou má jasno. Ač už to jsou vysloužilí bojovníci a důchodci, kteří trpí všemi různými neduhy, ukradnou minstrela (ano, doslova ho ukradnou) a vydají se společně s ním a těžkou náloží bomby (již ukrývají pod vozíčkem Bláznivého Humoše) na horu bohů.

O tomto počinu ovšem vědí v Ankh-Morporku. Lid z Vyvažovacího kontinentu zřejmě moc mluví nebo špehové lorda Vetinariho jsou dostatečně rychlí, aby o všem zavčas informovali. Tak či tak, zpráva se donese ještě předtím, než nastane katastrofa.
Katastrofa v podobě konce světa (pro fanoušky Zeměplochy - ano, pan spisovatel Terry Pratchett neustále zmiňuje v mnohých svých příbězích konec světa, ale proč asi?). Pokud totiž Cohen odjistí bombu a vyhodí do povětří všechny bohy, nebude v co věřit. Čas se zastaví a s ním i Zeměplocha, která se zřítí do neprostoru. Zde po dvou letech skončí.

Nejprve se Vetinari obrátí na mágy, aby zasáhli. Ti však kvůli silnému magickému poli okolo hory bohů nemohou použít vlastní magii a ani se tak přenést, protože by mohli skončit ve všemožných dimenzích nereálií, což by jim způsobilo řadu problémů.

Zbývá tak tedy jediný, kdo by mohl pomoci - vynálezce Leonardo da Quirm, kterého si drží v zajetí lord Vetinari, neboť tento vynálezce je natolik chytrý, kreativní, bystrý a především naivní, že by se nechal snadno zmást lidmi, kteří by jeho vynálezy využili ke špatným věcem.

Teď jej ale svět potřebuje, a proto Leonardo přichází s poněkud snílkovským nápadem na první zeměplošský raketoplán, jenž bude schopen se navrátit i zpět. Mnozí jsou vůči tomuto nápadu skeptičtí, ale je jediným, tudíž se pustí do jeho realizace.

Pak dojde na výběr posádky, kterou doposud tvořil s jistotou jen Leonardo, neboť jako jediný ví, jak se raketa ovládá. Další se přihlásí dobrovolně kapitán Karotka, jelikož si myslí, že záchrana světa je jeho povinností. Třetí přijde Mrakoplaš a poví, že na žádné dobrodružství nechce, a proto dopředu říká, že na něj nechce, ale protože si ho vždycky dobrodružství najde, nakonec musí jet, ačkoliv se mu to ani trochu nelíbí.

Posádka se zdá být kompletní. Ona by také měla, protože loď je navržena pouze pro tři osoby tak, aby se vystačilo s palivem v podobě chrlících bahenních dráčků, avšak ke smůle všech se na palubu dostane i neznámý čtvrtý člen.

Během letu kolem osy Zeměplochy tak dojde k řadě potíží, což si vyžádá náhlé přistání na měsíci, kde se setkají s neznámým druhem draků, které použijí k tomu, aby se z měsíce dostali (za pomoci dálkové asistence Ctibuma Rozšafína a zbytku mágů skrze na dálku fungující vzájemných zrcadel).

Pak objeví onoho černého pasažéra. Jak se ukáže, je jím Knihovník. Toho totiž, když stavěli raketu, kdosi (nebo cosi) pořádně praštilo do hlavy, tudíž padl omráčený, a když se probudil, již byli ve vzduchu, takže se musel zařídit podle situace.

To už ale dojde k dalšímu problému, tentokrát s přistáváním, jelikož Leonardo je mimo, a tak se řízení musí ujmout Knihovník. Tomu se nakonec podaří přeci jen bezpečně přistát, jenže když přistane, rozrazí brány města bohů na vrcholku hory a skončí v místnosti s herním deskovým plánem, kde už je však Stříbrná horda v čele s barbarem Cohenem.

Stříbrná horda měla taktéž zajímavou cestu, neboť se potkala s mnoha starými známými. Konkrétně s Jindřichem Šerým děsem, temným pánem, dnes již starým mužem, který se musí potulovat se svou bandou těch nejhloupějších poskoků, aby tak splňoval svůj kód super padoucha, protože ho rozzuřený dav vyhnal z jeho hradu. Což se ho velice dotklo, neboť dav nehrál podle pravidel, ačkoliv on celý svůj život dodržoval pravidla bytí zlého pána, skládající se z jednoduchosti tajných dveří, únikových chodeb, hlouposti jeho zaměstnanců a jiných záležitostí, které napomáhaly hrdinům k tomu, aby stanuli na konci jako jasní vítězové.

Jindřich Šerý Děs přežije, avšak jeho parta hloupých kumpánů ne, protože je zabijí (v další pasáži) příšery strážící horu, když se společně se Stříbrnou hordou vydávají splnit onen bláznivý úkol, sestávající z vrácení ohně bohům v podobě nebezpečné bomby.

Setkají se i se starou Venou, jež taktéž byla kdysi dávno obávanou ženou na poli hrdinů. Teď je to už ale stará babička, která se jen tak potuluje světem, protože nemá nic na práci (a vychovávat vnoučata se jí zrovna moc nechce).

Před branou města bohů se již chystají všichni vydat vstříc bohům, ale nejprve se přestrojí sami za bohy, aby mezi nimi splynuli. Pak je Jindřich opustí a vydá se domů, jelikož jako správný temný pán musí zradit, neboť mu to přikazuje jeho kód.

Tak se bez Jindřicha vydávají za bohy. Když už se ale chystají s nimi skoncovat, objeví se bláznivě se řítící raketa, která do všeho zasáhne.

Díky tomu se nechá Cohen od raketové výpravy přemluvit k tomu, aby nezabíjel bohy. To už ale hoří doutnák a nejde uhasit, a proto se Stříbrná horda rozjede s Bláznivým Humošem a jeho bombou střemhlav pryč z města bohů a nakonec se kupodivu dostane natolik daleko od něj, že bomba vybouchne v naprosto odlehlém místě.

Stříbrná horda tak hrdinsky zemře, protože zachrání svět (ano zachrání, před sebou samými), avšak nedojde s Valkýrami, jak je zamýšleno, pro všechny hrdiny, nýbrž jim ukradne koně a začne uhánět širou krajinou.

Mrakoplaš, Knihovník, Karotka a Leonardo jsou díky záchraně světa odměněni bohy (Mrakoplaš dostane modrý balónek a Knihovník červený) a vysláni zpět do Ankh-Morkporku, kde se celý příběh uzavírá.
Tím kniha a její příběh končí.

POSTAVY:

Barbar Cohen (Cohen the Barbarian) - barbar legenda, dnes již starý osmdesátník; odvážný, věčně nabručený, nehraje proti svým nepřátelům fér, je statečný, silný a především nebezpečný; ne pro nic za nic je to nejobávanější barbar na celém světě; ten, kdo mu zkříží jednou cestu ve zlém, málokdy vyjde z potyčky živ
Bláznivý Humoš (Mad Hamish) - na vozíčku; jak vyplývá z názvu, je potrhlý; jelikož je hodně starý, nedokáže už chodit, což mu ale neubírá na bojovnosti, protože si ke svému vozíčku připevnil kdejaké ostří, čímž z něj vytvořil bitevní stroj; je nedoslýchavý a často se chová jako naprostý barbar (ostatně je barbarem, tak na to má právo)
Bleskovej Podrs (Truckle the Uncivil) - příliš se o něm říci nedá, snad jen to, že je členem Stříbrné sedmičky; nebezpečný a obávaný bojovník
Caleb Rozparovač (Caleb the Ripper) - v mnohém se podobá Podrsovi; neurvalý a poněkud neumírněný, ačkoliv se snaží plnit to, co mu pan Čabajka říká
Cucák Vilda (Willie Boy) - od předchozích dvou barbarů se moc neliší; silný, bojechtivý a stejně jako o nich i o něm se říká, že je legendou, jelikož je dost starý
Vena Havranovlasá (Vena the Raven-Haired) - stará žena, která pamatovala lepší časy; má vnoučata a pravnoučata, avšak ti jsou již dospělé, a tak není nutné, aby se jim tolik věnovala; jelikož jí nedávno zemřel manžel, rozhodla se, že se vydá do světa, a proto neustále cestuje; odvážná, bojechtivá a nebezpečná
Jindřich Šerý Děs (Evil Harry Dread) - temný pán, jenž se přísně drží kodexu temných pánů (jak již bylo v ději nastíněno); úlisný, intrikářský, mazaný, podlý, avšak nedá se říci, že by byl zlý; naopak je velice milý a přátelský, avšak chová se jako zlý člověk, jelikož mu to přikazuje jeho kód
Karotka Rudykopalsson (Carrot Ironfoundersson) - adoptovaný syn trpasličí rodiny, který přežil hrůzný masakr jeho skutečné královské rodiny a který pocházel údajně z urozeného vladařského rodu; rozumný, nevinný, statečný, naivní, zkušený s mečem, bojechtivý a striktně přísný, co se pravidel týče; přátelský, milý a každý ho má rád (dokonce i hrůzní vyvrhelové města jej mají v úctě)
Leonardo da Quirm (Leonard of Quirm) - malíř, vynálezce, vědec, matematik, inženýr, anatom, hudebník, architekt, kartograf, sochař, urbanista, astronom a spisovatel (je tak zcela zřejmé, jakou postavou z historie byl inspirován); milý, přátelský, naivní a velice důvěřivý; proto ho drží u sebe v paláci lord Vetinari - ne proto, aby ho zneužil, ale aby jej nezneužili jiní; Leonardovi tento nucený pobyt nevadí, protože pokaždé dostane od lorda dostatek materiálu na to, aby se mohl zabývat svými výzkumy
Mrakoplaš (Rincewind) - opatrný, zachmuřený, zadumaný, věčně nasupený, rozumný, chytrý, vysoký, světaznalý, nešikovný, líný a srab; mág, jenž nikdy nedostudoval, protože v knihovně otevřel knihu s osmi základními kouzly, z nichž na něj přeskočilo ono osudné jedno, co mu všechny znalosti magie z hlavy vytlačilo; věčně utíká, protože ví, že by ho mohlo potkat nějaké dobrodružství, které ho nakonec přeci jen dostihne
Knihovník (Librarian) - orangutan-knihovník, který kdysi býval mágem; rozumný, chytrý, sečtělý, šikovný, statečný, nadlidsky silný a věčně nepochopený; miluje knížky jako svoje vlastní děti, stejně tak buráky a pivo, neboť často chodí do hospody U Prokopnutého bubnu; nesnáší, když mu říkají lidé "opice" a často proto kvůli tomu mnohým jednu ze vzteku ubalí
Vzoromil Výsměšek (Mustrum Ridcully) - arcikancléř, který odporuje všem předchozím, neboť je věčně v pohybu spjat s přírodou, chová draky, gryfy a jiné divoké tvory; je pravým opakem běžného mága, jenž si dopřává kdejakého veselí a posléze tak i vypadá; on je naopak statný, svěží a zdravý; trochu konzervativní, a proto všechny novoty snáší velice těžce, obzvlášť, když jsou za nimi mágové
Kvestor (Bursar) - kvestor Neviditelné univerzity; často vynervovaný, naštvaný, rozrušený, zmatený, tajnůstkářský; dělá věčně poskoka arcikancléři, ačkoliv z toho nemá moc velkou radost; jelikož ho dohnal Výsměšek k šílenství (doslova), musí brát pilulky ze sušených žab, aby se nervově nezhroutil; jeho výroky často postrádají jakýkoliv smysl
Ctibum Rozšafín (Ponder Stibbons) - moudrý mladý mág, jenž je jedním z mála, který rozumí vědě a vše si chce logicky odůvodnit, aby tomu mohl prakticky kdokoliv porozumět, čímž se vymyká běžnému chování normálních mágů, kteří se drží zažitých konzervativních tvrzení, co jsou často nepravdivá a tím pádem mylná; zvídavý, chytrý, rozumný a uvažuje logicky a analyticky
lord Havelock Vetinari (Havelock Vetinari) - jakýmsi pomyslným králem Ankh-Morporku; chytrý, rozumný, vypočítavý, manipulativní, přemýšlivý a chladný, avšak není ctižádostivý, chamtivý, podlý, nebo zlý; díky tomuto vyváženému charakteru jakési neutrality vůči všemu je ideálním vladařem na takovém prohnaném a zkaženém místě, jako je město Ankh-Morpork

HLAVNÍ MYŠLENKA:

Radikální nápady vždy nemusí být těmi nejlepšími.

MOTIVY:

Bohové, raketa, Zeměplocha, Stříbrná horda, hrdinství

VLASTNÍ NÁZOR:

Knížka se mi docela líbila. Zejména pasáže v raketě. Pasáže se Stříbrnou hordou mne naopak poněkud nudily a dalo by se říci, že jsem je četl spíše z povinnosti, abych se dozvěděl, co bude dál.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Pavel Dovhanič, 10.12.2014

   
­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (2), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (3), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Buch! (Úžasná Zeměplocha)
-Carpe Jugulum (Úžasná Zeměplocha), Carpe Jugulum (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (2), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (3), Čarodějky na cestách (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha), Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha) (2), Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Dámy a pánové (Úžasná Zeměplocha), Dámy a pánové (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Erik (Úžasná Zeměplocha), Erik (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Faust Erik (Úžasná Zeměplocha)
-Hrrr na ně! (Úžasná Zeměplocha), Hrrr na ně! (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Klobouk s oblohou (Úžasná Zeměplocha)
-Kobercové
-Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (2), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (3), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (4), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (5), Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha) (6)
-Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha), Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (2), Magický prazdroj (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Malí bohové (Úžasná Zeměplocha), Malí bohové (Úžasná Zeměplocha) (2), Malí bohové (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Maškaráda (Úžasná Zeměplocha), Maškaráda (Úžasná Zeměplocha) (2), Maškaráda (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Moře a malé rybky
-Mort (Úžasná Zeměplocha), Mort (Úžasná Zeměplocha) (2), Mort (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Muži ve zbrani (Úžasná Zeměplocha), Muži ve zbrani (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Na cestu (Vyprávění o nomech)
-Nadělat prachy (Úžasná Zeměplocha)
-Nevídaní akademikové (Úžasná Zeměplocha)
-Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha)
-Nohy z jílu (Úžasná Zeměplocha), Nohy z jílu (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Obléknu si půlnoc (Úžasná Zeměplocha)
-Otec prasátek (Úžasná Zeměplocha)
-Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha), Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha) (2), Pátý elefant (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Pod parou (Úžasná Zeměplocha)
-Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha), Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha), Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha) (2), Pohyblivé obrázky (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Poslední hrdina (Úžasná Zeměplocha)
-Poslední kontinent (Úžasná Zeměplocha), Poslední kontinent (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pravda (Úžasná Zeměplocha), Pravda (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Pyramidy (Úžasná Zeměplocha), Pyramidy (Úžasná Zeměplocha) (2), Pyramidy (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Sekáč (Úžasná Zeměplocha), Sekáč (Úžasná Zeměplocha) (2), Sekáč (Úžasná Zeměplocha) (3)
-Smrt a co přijde pak
-Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (2), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (3), Soudné sestry (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (2), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (3), Stráže! Stráže! (Úžasná Zeměplocha) (4)
-Svobodnej národ (Úžasná Zeměplocha)
-Šňupec (Úžasná Zeměplocha)
-Těžké melodično (Úžasná Zeměplocha), Těžké melodično (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Trollí most
-Úžasná Zeměplocha
-Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci (Úžasná Zeměplocha), Úžasný Mauric a jeho vzdělaní hlodavci (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Vložte medvídka (Divadlo krutosti)
-Zajímavé časy (Úžasná Zeměplocha), Zajímavé časy (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Zaslaná pošta (Úžasná Zeměplocha)
-Zimoděj (Úžasná Zeměplocha)
-Zloděj času (Úžasná Zeměplocha), Zloděj času (Úžasná Zeměplocha) (2)
Čítanka-Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha), Barva kouzel (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Buch! (Úžasná Zeměplocha)
-Čaroprávnost (Úžasná Zeměplocha)
-Jasnovidné gumbo paní Gogolové (Kuchařka stařenky Oggové)
-Kuchařka stařenky Oggové
-Lancreské sedátko lásky (Kuchařka stařenky Oggové)
-Lehké fantastično (Úžasná Zeměplocha)
-Manželství (Kuchařka stařenky Oggové)
-Mort (Úžasná Zeměplocha), Mort (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Nefalšované klačské karí paní Tračníkové (Kuchařka stařenky Oggové)
-Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha), Noční hlídka (Úžasná Zeměplocha) (2)
-Podivný regiment (Úžasná Zeměplocha)
-Pravda (Úžasná Zeměplocha)
-Sekáč (Úžasná Zeměplocha)
-Zloděj času (Úžasná Zeměplocha)
­­­­

Diskuse k výpisku
Terry Pratchett - Poslední hrdina (Úžasná Zeměplocha)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)