ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Sofokles (*496př.n.l. - †406př.n.l.)

­­­­

Antigona (12)

  • nebo též Antigoné

Antigona je antická tragédie, jež čerpá námět ze starořecké mytologie. Postava Antigony se stala námětem mnoha dalších děl a zpracování, žádné však již nedosáhlo Sofoklových kvalit.
Antigona v sobě obsahuje dva etické nároky. Vyjadřuje konflikt mezi dvěma povinnostmi: nepsaný zákon etiky, lidskosti a respektování zákonů daných vládcem. Na jedné straně je oddanost rodině a na straně druhé oddanost obci. Tragédie klade otázku, co je důležitější, zda dodržovat zákon světský, nebo zákon boží...

HLAVNÍ POSTAVY:

Antigona - dcera Oidipa, krále thébského
Isména - mladší sestra Antigony
Kreón - nový thébský král
Eurydiké - žena Kreónta
Haimón - syn Kreónta a Eurydiky, snoubenec Antigony
Teiresiás - věštec

STRUČNÝ DĚJ:

Poté co si thébský král Oidipus vypíchne obě oči a odejde do vyhnanství, začnou se jeho dva synové, Eteoklés a Polyneikés, přít o místo následníka trůnu. Eteoklés se spojí s Kréontem a Polyneika zbaví vlády a následně vyžene. Ten však s argejským vojskem vytáhne proti Thébám. Argejské vojsko je Thébany přemoženo a oba bratři se v souboji navzájem zabijí. Vlády se tedy ujímá Kreón a vydává rozkaz, aby Eteoklés byl pohřben se všemi poctami jako obránce vlasti, avšak Polyneika, jako vlastizrádce, zakáže pohřbít pod trestem smrti. To však Antigonu, dívku dbalou tradic a mravních zákonů, velmi rozezlí. Poté co jí její mladší sestra Isména odmítne pomoci s plánovaným pohřbem bratra, Antigona přes sestřino varování a králův zákaz pohřbí náležitě svého bratra. Při činu je však chycena a následně je předvedena před krále Kreóna. Antigona se ke všemu přizná a plna hrdosti vyzve Kréona, aby ji zabil. Ten se však rozhodne, že ji zazdí do královské kobky. Nedá ani na naléhavé prosby svého syna. Svůj záměr změní až po příchodu věštce Teiresia, že bohové jsou rozlíceni a že požadují odvolat krutý trest, jinak prý přijde o syna. Král tedy nechá vyhrabané a od psů rozsápané Polyneikovo tělo pohřbít a jde za Antigonou. Tu však najdou již oběšenou a u jejích nohou leží její snoubenec Haimón. Ten když uvidí svého otce, chce jej zabít, což se mu však nepovede a zabije se sám. Jakmile se o tom dozví Eurydiké, Kréontova manželka, rovněž se zabije a Kréonta přitom prokleje. Kreóntovi je později svých činů líto a prosí bohy, aby i jeho zbavili života.

HLAVNÍ MYŠLENKA:

Sofoklés poukazuje na rozpor mezi poslušností a loajalitou k panovníkovi naproti úctě k rodině a morální povinností.

Z textu jasně vyplývá, které chování považuje Sofoklés za správné.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Bonifác Skočdopole, 20.11.2019

   
­­­­

Diskuse k výpisku
Sofokles - Antigona (12)







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)

Upozornění

 

Milý návštěvníku serveru Český-jazyk.cz,

omlouváme se, že Ti musíme zobrazovat toto hloupé vyskakovací okno, ale zjistili jsme, že je ve Tvém internetovém prohlížeči aktivní blokátor reklam, díky kterým mohou dnes tyto stránky bezplatně fungovat.

Pokud nechceš být tímto oknem neustále rušen, prosíme Tě, aby sis blokování reklam vypnul či si alespoň přidal výjimku pro náš web.

Jedině peníze z reklamy nám pomáhají tyto stránky udržovat v provozu a neustále je obsahově i rozvíjet.

Děkujeme Ti mnohokrát za pochopení.

tým Český-jazyk.cz

 

Toto sdělení zavřeš klávesou Esc nebo kliknutím na křížek v pravém horním rohu.
Po zavření okna nedojde k žádnému omezení funkčnosti serveru Český-jazyk.cz, nicméně, každé další načtení stránky může být doprovázeno otevřením tohoto upozornění, nedojde-li k odstranění či úpravě blokování reklamních ploch.

­