ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Galsworthy John (*14.08.1867 - †31.01.1933)

­­­­

Útěk

  • episodická hra ve dvou částech s prologem
  • žánr: drama (sociální psychologické drama, částečně i útěkové dobrodružství)
  • forma: divadelní hra ve dvou částech a devíti epizodách + prolog
  • kontext: napsáno roku 1926, v době doznívajících otřesů po první světové válce; Galsworthy reaguje na tehdejší morální krizi, rigidní spravedlnost a neosobní moc státu

Drama anglického nositele Nobelovy ceny a vrcholného představitele kritického realismu. Protagonistou je tu muž, jenž uprchnul z káznice, kam byl ne zcela právem odsouzen.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

Vydal Ladislav Kuncíř v Praze roku 1927. Z anglického originálu Escape přeložil Frank Tetauer. Počet stran: 104.

O DÍLE:

Drama sleduje příběh mladého muže Matta Denanta, který po nešťastné hádce v Hyde Parku neúmyslně zabije civilního policistu. Je odsouzen k pěti letům vězení. Po roce ve vězení uprchne a děj sleduje jeho útěk přes Dartmoor, kde se setkává s různými lidmi, kteří mu pomáhají nebo ho odmítají - včetně vesničanů, měšťanů, duchovních i paní z lepší společnosti. Hra tematizuje svobodu, svědomí, spravedlnost a lidskost v napjaté společenské situaci.

CHARAKTERISTIKA HLAVNÍCH POSTAV:

Matt Denant - mladý muž, bývalý voják; vzdělaný, morálně rozpolcený, ale ušlechtilý; omylem zabije policistu, pak se stane uprchlým vězněm; během útěku ukazuje odvahu, důstojnost, vtip a schopnost sebeironie
děvče z ulice - žena, která naváže rozhovor s Mattem v prologu; inteligentní, ironická, obětí sociálního systému; její osud podněcuje hlavní konflikt
strážník v civilu - zástupce zákona; jeho smrt spustí celý děj; vyvolává otázku povinnosti vs. lidskost
dáma s krátkými vlasy - moderní a odvážná žena, která Mattovi pomáhá s útěkem, věří v jeho nevinu; vyjadřuje ženskou emancipaci a individualismus
starý pán - kultivovaný, ironický muž, zřejmě bývalý soudce, jenž Matta pozná, ale uděluje mu "milost"
farář - hluboce lidský a eticky přemýšlivý muž; pomůže Mattovi, přestože si uvědomuje následky
slečna Dora a slečna Gracie - sestry, z nichž Dora Matta podpoří, zatímco Gracie ztělesňuje společenský konformismus

TÉMA:

Morální dilema v kontrastu se zákonem. Právo jedince na lidskost a svobodu versus slepá spravedlnost. Možnost polepšení člověka. Otázka viny, odpovědnosti a svědomí.

DĚJ:

Prolog

Matt Denant se v noci v Hyde Parku setkává s dívkou z ulice. Když se ji pokusí chránit před civilním policistou, který ji zatýká, v hádce ho udeří. Policista spadne a smrtelně se udeří hlavou o zábradlí. Matt je zatčen a později odsouzen k pěti letům vězení za zabití.

1. část (epizody I-III)

O rok později Matt prchá v husté mlze z trestaneckého statku v Dartmooru. S pomocí spoluvězně se dostává ven, ukrývá se v krajině a snaží se vyhnout pronásledovatelům. Setkává se s různými postavami - moderní dámou v hotelovém pokoji, která mu pomáhá přestrojit se za rybáře, a také se starým pánem, jenž ho pozná, ale nepředá policii. V dialogu s ním Matt projevuje sebeironií i cit pro lidskost. Cestou využívá chytrost a důvtip, aby přesvědčil ostatní, že není nebezpečný.

2. část (epizody IV-IX)

Matt pokračuje v útěku - rybaří, předstírá nevinnost, setkává se s výletníky, kteří mu nevědomky pomohou, ale nakonec mu ukradené auto vypoví službu. Další postavy reagují různě: někdo ho udá, jiný jej zadrží, i když s lítostí. Objeví se i farář, který váhá mezi povinností a milosrdenstvím. Matt se ukrývá v domácnostech, kde se ženy (Dora a Gracie) přou o to, zda ho mají chránit - i to odráží střet lidskosti a společenských norem.

S postupem času sílí jeho únava a tlak ze strany pronásledovatelů. Ve finále nachází azyl v sakristii venkovského kostela, kde vede hluboký rozhovor s farářem o morálce, vině a útěku před sebou samým. Když se situace vyhrotí a hrozí prozrazení, sám se rozhodne vzdát. V závěru padá opona ve chvíli, kdy farář i Matt v tichém porozumění rozpoznávají, že skutečný útěk není možný - člověk sám před sebou neunikne.

JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:

  • dialogy - živé, věcné, často s ironií, kontrasty mezi postavami
  • hovorový jazyk - u nižších vrstev (např. nádeníci, děvče z ulice) se používá nářečí, neformální výrazy (von; voni; mrcha)
  • symbolika - závoj, mlha, zábradlí, pstruzi, kostel, brandy - vše má svůj význam
  • ironie a sarkasmus - v řeči Matta, starého pána nebo Dory
  • kontrast stylů - od dramatické prózy po lehký humor (např. epizoda s výletníky)

VLASTNÍ NÁZOR:

Drama Útěk mě hluboce zaujalo svou schopností otevřeně mluvit o vině, odpovědnosti a soucitu. Galsworthyho pohled na spravedlnost není černobílý - nutí čtenáře přemýšlet, zda zákon vždy jedná morálně. Líbí se mi, jak Matt zůstává člověkem i ve chvílích extrémního vypětí a jak každá postava představuje jiný morální postoj. Text je čtivý, dialogy živé, hra má výborné tempo. Silné momenty, jako střet s farářem nebo slečnami, ukazují hloubku charakterů i autorovu schopnost vést diváka k empatii.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Grully, 30.06.2025

   
­­­­

Diskuse k výpisku
John Galsworthy - Útěk







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)