­­­­

Aktuální známka: 3.25
Hodnoceno: 4x Prosím, ohodnoť práci

Youtuber Tom Nový a jeho práce

Tom Nový je bezpochyby současným průkopníkem stop-motion videí u nás. Než vás přiblížím k tomuto youtuberovi, je třeba se dozvědět, co to ta metoda stop-motion je. Vysvětlím to laicky: Vezmete jakýkoliv neživý předmět, který se nehýbe a umístíte jej do jisté polohy, vyfotíte a pak předmětem libovolně pohnete a znovu vyfotografujete. Takto to uděláte několikrát, klidně i stokrát, a výsledek práce pak upravíte v nějakém movie makeru, kde přidáte zvuk či text, zkrátka tomu dodáte šťávu. Tak to je stop-motion.

Já sám jsem něco podobného zkoušel s cínovými vojáčky, ale nechal jsem toho, protože při téhle práci je třeba trpělivosti a šikovnosti, nemluvě o kreativitě, bez níž nemůžete udělat dobré stop-motion video. Myslím ale, že právě Tom Nový těmito vlastnostmi oplývá.

Jak jsem zmínil, může to být cokoliv, od ponožek až po ananas, v tom se meze nekladou, náš youtuber se zaměřil na plastové figurky 1/6, které mají cca 30 cm. Jde o různé postavičky vojáků, historických i politických postav a herců. Je opravdu zajímavé, jak Steve McQueen nebo Marilyn Monroe doslova "povstali z hrobu". Díky skvělému animátorovi dokážou figurky mluvit, lépe řečeno hýbají ústy, očima, nosem... Zvuk z jejich úst ale namluvil pochopitelně někdo jiný.

Témata tohoto nadějného youtubera jsou spíše klučičí, dříve natáčel hlavně válečná videa. Osobně se mi líbil snímek Modlitba pro Kateřinu z loňského roku, který byl zpracován podle filmu, jenž vycházel z knižní předlohy Arnošta Lustiga, známého českého spisovatele a průkopníka ženské hrdinky, a rovněž z gangsterky, kde si vzal příklad z nejpopulárnější české hry Mafia. Ovšem předně se věnuje namáhavé tvorbě adaptace legendárního a rozsahem nejdelšího krimiseriálu za normality, a to 30 případům majora Zemana.

Už Kája Saudek tento seriál, který dodnes má své příznivce i odpůrce, převedl do komiksu pro něj typickým způsobem kresby, jako bylo jeho nejslavnější dílo Muriel a andělé. Pak největší ránou pro fanoušky byl odchod majora Zemana, tedy Vladimíra Brabce, do hereckého nebe. A právě kvůli tomuto pro seriál nepostradatelnému muži začal Tom Nový s převedením seriálu do stop-motion s figurkami 1/6. A daří se mu to, už má za sebou 28 dílů a zbývají zpracovat poslední dva. Již teď se nemohu dočkat, až vydá další pokračování.

Práci Toma Nového velmi oceňuji a dávám mu to náležitě najevo - stále jsme ve spojení a jsem věrným odběratelem jeho kanálu, ačkoliv je škoda, že nás takových moc není. Za těch pár let, co se tomu Tom Nový věnuje, si na Youtube vysloužil pouze cca 50 odběratelů, což je málo na rozdíl od ostatních youtuberů, kteří se chlubí tisícovkami. Pravda, uvědomme si ale, koho stop-motion zajímá a kdo vůbec ví, co to je nebo se tomu dokonce věnuje... V Česku byste ty aktivní spočítali na prstech jedné ruky, další jsou ti, kteří to obdivují a líbí se jim to, žel bohu se lidem více líbí, když se chlap sklouzne u bazénu než poctivá a vysilující práce tohoto youtubera.

Co říci na závěr? Je toho opravdu hodně, co bych mohl doplnit k jeho kanálu, ale to by vydalo na několik stránek a recenze má být krátká a věcná. Kdybych se mohl rozčtvrtit na tisíc částí, aby mu každá z nich dala odběr, aby se zařadil mezi největší české youtubery nejen ve svém oboru, bylo by to fajn, ale tak to bohužel nefunguje. Důležité je, že netočí jen pro sebe, ale pro nás, své štamgasty, kteří před ním s úctou smekají klobouk, kam dostal české umění stop-motion a kam ho ještě dostane.

­­­­