Menu
Jesenská Růžena (*17.06.1863 - †14.07.1940)
Mimo svět
Novoromantická a dekadentní stylizace se projevuje prudkými kontrasty, zálibou v tajemných, chmurných scenériích a výlučnými osudy. Text spojuje motiv odloučení "mimo svět" s erotickou i duchovní transcendencí a tragickou touhou po absolutnu. O DÍLE: Cyklus povídek sleduje proměny lásky, smrti a osamění v prostředích od města a moře po zámky, vesnice i klášter, často v ich-formě a rámcových vyprávěních s vloženými dopisy či zpověďmi.
Motiv "mimo svět" se vrací jako únik do snu či víry a jako přímé pojmenování odstupu od běžného života, až k rozjímavému odloučení mnicha Synesia na skále. CHARAKTERISTIKA POSTAV: Siranuš (O krásné Siranuš) - arménská kráska a uprchlice před pogromy; ideál krásy i obludnosti v jedné bytosti, která přitahuje a děsí; její vášnivá láska k Alexandrovi končí vraždou a šílenstvím - příběh osciluje mezi snem, vinou a zjevením mimo svět
Slečna Olivová (O krásné Siranuš) - vypravěčka rámce; pianistka, která v salonu vypráví tragický osud Siranuš a představuje rozumový i citový odstup od děje.
Alexander (O krásné Siranuš) - muž, do něhož se Siranuš beznadějně zamiluje; po jeho ztrátě spáchá vraždu a propadá šílenství
Kamila (Dívka a námořník) - miluje s vizemi moře; osciluje mezi snem a tělem
Námořník (Dívka a námořník) - neprůhledný objekt touhy; přítomný v dopisech a představách, jehož návrat zůstává nejistý
Dagmar Černá (Dagmar Černá) - aristokraticky chladná a vášnivá; její vztahy probouzejí žárlivost a sebezpyt
Jan Ulrich (Dagmar Černá) - muž, který vyvolá citové napětí a zrcadlí Dagmarinu oddanost
Mína (Dagmar Černá) - tichá, obětující se; "všecko své lásce" dává bez nároku na odměnu
Hypolit (Pravdivá historie kamenné sochy) - zasněný pozorovatel; láskou zkamení k soše zbožštělé milé Ireny
Irena (Pravdivá historie kamenné sochy) - mladá žena, kterou Hypolit zbožňuje; po její smrti se jeho láska mění ve zkamenění
Natálka (Samota) - učitelka; touží po plnosti života a lásce; střet s osudem dítěte ji vrací do objetí Samoty
Venoušek (Samota) - chlapec, v němž Natálka na chvíli nachází blízkost a naději; jeho smrt ji vrací do Samoty
Norbert Hájek (Hřích) - tesař; zkratkovité zoufalství a chamtivost ho vedou k žhářství a záhubě vesnice
Vypravěčka (Ženy) - citlivě skládá mozaiku ženského truchlení po bouři, která vzala dva hochy
Matka - vypravěčka (Smrt Ofelie) - spoutává osobní mýtus o oběti a lásce k nenarozenému synu
Marta a Tereza Elinsonová (Mimo svět) - setkání ve vlaku; ambivalentní cit, který vyústí v odluku, láska mimo konvence
Poutníci a bratří (O mnichu Synesiovi) - rámují legendu o asketovi a přemítají o smyslu odloučení
Synesius (O mnichu Synesiovi) - asketa na skále; touha po absolutnu a dobrovolné setrvání v odloučení
Jan Ečer (Pán lesů) - romantický uprchlík do lesa; skoná v souboji s jelenem
Juliana a Erik (Noc ve starém zámku) - postavy z portrétů; jejich příběh se odhaluje skrze "orfeovský" klíč
Klára a Valentin (Cizinec) - sestra - adresátka zpovědi; syn - důvod matčina rozhodnutí přetnout minulost ŽÁNR A KONTEXT:
- novoromantismus a dekadence: poetické ztvárnění temnoty, snu a smrti; výlučné postavy a symbolická krajina
- cyklus povídek: volně propojen motivem "mimo svět", střídání ich-formy, dopisů a rámců vyprávění
Závěr zůstává otevřený - mezi snem, smrtí a splynutím s mořem. Dagmar Černá Postavy: Dagmar Černá, Jan Ulrich, Mína, starší paní Černá, vypravěčka Vypravěčka pozoruje život Dagmar Černé, ženy krásné, důstojné a vnitřně rozpolcené. Do jejího uzavřeného světa vstoupí Jan Ulrich a rozvíří potlačené city i žárlivost. Po smrti matky se napětí mezi ženami ztiší v Mínině oběti a tichém přiznání "všecko své lásce".
Povídka zkoumá ženskou oddanost, sebekontrolu a bolest ze ztráty blízkosti. Epizody na tichém břehu Postavy: vypravěčka, bezejmenní hosté a milenci na pobřeží Na tichém mořském břehu se střídají drobné výjevy zaujetí, rozhovorů a melancholie. Vypravěčka pozoruje muže a ženy, jejichž gesta a slova splývají s rytmem vln. Moře přijímá vše beze soudu - stává se obrazem paměti i zapomnění.
Povídka je komponována z lyrických epizod, v nichž se hranice mezi snem, přítomností a vzpomínkou rozpouští v tichu. Pravdivá historie kamenné sochy Postavy: Hypolit, Irena, sousedé z ulice V obyčejné městské ulici denně sleduje tichý Hypolit mladou Irenu odnaproti. Jeho obdiv přerůstá v zbožnění, až se její okno promění v jeho chrám. Když Irena zemře, Hypolit zůstává stát u okna nehybný, s rukou na srdci - tak dlouho, že lidé začnou mluvit o "kamenné soše". Nakonec se ukáže, že "socha" není zázrak, ale tělo muže, který zemřel ve svém gestu lásky.
Symbolické vyústění ukazuje lásku proměněnou v nehybnost, ve zkamenělý sen. Samota Postavy: Natálka, Venoušek, personifikovaná Samota Mladá venkovská učitelka Natálka žije osaměle, až se jí Samota začne jevit jako živá bytost, která k ní přichází, dýchá a sedává po jejím boku. Naději jí přinese chlapec Venoušek, jehož něha a bezelstnost ji na chvíli vytrhnou z prázdnoty. Když však přijde zpráva o jeho smrti, Samota se vrací - tentokrát už ne jako prázdnota, ale jako tíha a tichý úděl, který Natálka přijímá. Ženy Postavy: vypravěčka, matky a dívky z vesnice Po bouři, která připravila o život dva hochy, se vesnice ponoří do rituálu ticha. Vypravěčka pozoruje ženy, jejichž práce, modlitba a pohledy se stávají společným jazykem bolesti. Každá nese ztrátu jinak, ale všechny spojuje stejný rytmus smutku, který se mění v pokorné smíření.
Povídka je složena z lyrických obrazů ženského truchlení - bez děje, zato s hlubokou vnitřní jednotou. Hřích Postavy: Norbert Hájek, Marjánka (dívka), vesničané Tesař Norbert Hájek žije v bídě a zklamání. V zoufalé snaze zajistit si nový začátek podpálí vlastní střechu, aby získal pojistku. Oheň se však rozšíří a zničí celou vesnici. Ráno lidé nalézají Hájka oběšeného na olši, zatímco nad popelem stoupá bělavé svítání. Hřích, trest i lítost se v závěru slévají do jediné tragické chvíle - lidská vina se beze slov vrací do prachu. Cizinec Postavy: vypravěčka (matka), Klára, cizinec, Valentin Formou intimního dopisu své sestře Kláře vyznává matka úzkost i přitažlivost k muži, kterého kdysi milovala a jehož návratu se nyní bojí. Prosí sestru, aby mu vzkázala, že se s ním už nesmí setkat - chce žít tiše pro svého syna Valentina. Dům a zahrada se mění v prostor stínů a vzpomínek, kde rozhodnutí přetnout pouto znamená zachránit vlastní duši. Mimo svět Postavy: Marta (vypravěčka), Tereza Elinsonová Na cestě vlakem se Marta seznámí s Terezou Elinsonovou. Z rozhovoru se rodí tiché, nepojmenované pouto, které se naplňuje v setkáváních, pohledech a mlčení. Jejich vztah se odehrává "mimo svět" konvencí a návyků, a proto se musí rozpadnout - ne tragicky, ale tiše, pochopením.
Po letech Marta zahlédne Terezu s mladou dívkou a v té chvíli si uvědomí, že to nejdůležitější z jejich lásky přetrvalo - právě proto, že zůstalo "mimo svět". Noc ve starém zámku Postavy: vypravěčka, Juliana, Erik, socha Orfea Vypravěčka tráví noc v opuštěném zámku, kde nalézá portréty Juliany a jejího syna Erika, posledního majitele. Mezi nimi stojí socha Orfea se dvěma klíčky na řetízku. V knihovně objevuje dopisy a deník, z nichž se skládá příběh chorobné lásky matky a syna, která vyústila v tragédii. Dva klíče nakonec odemknou tajnou přihrádku v soše a odhalí hmotný důkaz dávného provinění.
"Strašné zjevení" není nadpřirozené, ale lidské - vina přetrvává v tichu a věcech, jež po lidech zůstaly. Smrt Ofelie Postavy: matka (vypravěčka), nenarozený syn, symbolická Ofelie V intimním dopise svému nenarozenému dítěti vypravěčka vytváří mýtus o oběti a kráse, která se dává bez nároku na odměnu. Jméno Ofelie není jen odkazem na Shakespearovu hrdinku, ale zrcadlem čistoty obětované touze a lásce.
Text má podobu zpovědi a modlitby - příslibu, že to, co ona nemohla naplnit, přejde na dítě jako světlo a pokoj. O mnichu Synesiovi Postavy: Synesius, bratří, poutníci Poutníci přicházejí k monastýru pod skálou, kde asketa Synesius tráví léta v samotě a modlitbě. Bratří se modlí a přemítají, zda jeho odloučení je svaté, nebo pyšné. Když se ho pokusí navštívit, Synesius zůstává ve výši - mezi kamenem a měsícem - až zmizí z dohledu.
Legenda zůstává otevřená: hledání absolutna se může proměnit ve splynutí s nicotou. Synesius se stává obrazem člověka, který odešel mimo svět lidí i slov. Pán lesů Postavy: Jan Ečer, princ Kolumbus (pán lesů), jelen, laně Jan Ečer opouští město a prchá do lesa, aby našel čistotu a nový počátek. Les ho okouzlí, ale brzy zjistí, že vstoupil do říše, která patří jinému řádu. Setkání s jelenem - pánem lesů - se promění v rituální souboj mezi člověkem a přírodou. Zvířecí král vítězí a Jan umírá v mechu, zatímco měsíc nad lesem zůstává neutrální a věčný.
Závěr uzavírá cyklus obrazem smíření s řádem přírody - s tím, co je navždy mimo svět lidí. JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY:
- symbolická krajina: moře, mlha, měsíc, skála a les jako zrcadla stavu duše a nositelé děje (např. skála u Synesia, měsíční les v Pánu lesů)
- rámce a zpovědi: dopisy, deníkové zápisy a příběhy ve vlaku či salonu, které tematizují paměť a vyprávění
Nejsilnější jsou obrazy, v nichž se cit promění v mýtus - Hypolitova "socha", Synesiova skála nebo závěrečný zápas v lese - které přesvědčivě naplňují program "mimo svět".
Související odkazy
| Čtenářský deník | - | Devátá louka |
| - | Mimo svět |
| Čítanka | - | Hlas Neznámého vojína |
| - | O krásné Siranuš (Mimo svět) |
Diskuse k výpisku
Růžena Jesenská - Mimo svět
Aktuální pořadí soutěže
-
Soutěž je od září 2025 do odvolání přerušena.
Navzdory tomu můžete i v tomto období do databáze přidat vlastní práci.
Štítky
fakta oblibeny den líčení vypravování podzimní prázdniny engelchen tichý američan hajný marcus aurelius 451 Rais biografie usher ii. sluch boulle po kom jsem Braunová Komensk měsíčná noc 2.SVĚTOVÁ Míša v síti nami sou Maltský žid hiphop tajny tužka temperament polsko evakuace Markétin zvěřinec
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 760 176 866
Odezva: 0.05 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí
