Menu
Urban Miloš (*04.10.1967)
Hastrman: Zelený román (3)
Poprvé vyšla v nakladatelství Argo roku 2001.
Obdržela cenu Litera za nejlepší knihu roku 2001.
Grafickou knižní úpravu navrhl Pavel Růt, kapitoly jsou uvedeny dřevorytem z německé kroniky z 15. století. V knize je důležitá symbolika (srp, voda, viklan, smírčí kříž, Odradek, ...) a výběr jmen pro postavy, které jako by předurčovaly, kým jsou (Tomáš Mor, Kostryba, Mastil, Nový, Novotný...). Román je rozdělen do dvou knih. PRVNÍ KNIHA: Děj první z nich se odehrává v 19. století ve Staré Vsi pod Vlhoští (autor chybně uvádí rod ženský, ve skutečnosti je kopec rodu mužského, tedy ten Vlhošť). Vypráví příběh o hastrmanovi, který se po letech strávených v cizině vrací do Čech na malou ves, a líčí jeho postupné polidšťování především díky vnímání lidových zvyků, jež jsou v kraji dodržovány. Samozřejmě nemůže chybět ani milostná zápletka. Hastrman se zamiluje do Katynky, dcery rychtáře, a postupně odstraňuje všechny překážky, které mezi nimi stojí. POSTAVY: hastrman (Johanes Salmon, baron de Caus) - postava nejvíce psychologicky rozpracovaná. Přichází jako pán vědomý si své moci, opovrhující lidmi a stává se opatrovatelem svých poddaných (v zimě nechá kácet stromy, které miluje, aby lidé nepomrzli...), milencem (nadbíhá Katynce, ona si vyberte jiného, a tak se ji rozhodne zničit a znásilní ji, ale přeci jí nakonec podléhá a ukládá ji "k ledu" do doby, která bude pro ně oba příznivější k žití), zvědavcem (odhaluje drobná tajemství svých poddaných a vidí v nich jejich lidskost). Přeci jen však vždy zůstává napůl cesty. Je zároveň vraždícím vodním démonem i lidumilem a volnomyšlenkářem (Hrtánek - viz literatura).
Katynka - dívka, která ztělesňuje pokrok, odvahu, ale i lidové tradice a pohanské zvyky. Je ztělesněním Země a snad proto si jako partnera nevybírá ani Fidelia (víru), ani Vovsa (rozum), nýbrž hastrmana (symbol vody).
páter Fidelius - představuje křesťanskou víru, která je na jednu stranu zkostnatělá a vytýká lidem tradice a pohanství, ale na druhé straně sama podléhá (farář miluje Katynku a protože je zručným řezbářem, vyřeže si ze dřeva erotickou panu s její podobou).
učitel Voves - symbolizuje vládu rozumu. Je volnomyšlenkářem, není věřící a přeci se účastní všech pohanských i křesťanských svátků. Miluje Katynku, ta jím ale pohrdá. ALUZE: Katynka jako Divá Bára, hastrman podobný Erbenovu Vodníkovi (zelený frak, vysoký klobouk), objevuje se zde postava Karla Hynka Máchy.
Nejzajímavější na knize je odkaz k pohanství. Hastrman je jakousi podobou sv. Jana, který je sice křesťanskou postavou, ale byl v podstatě dosazen na místo pohanského boha - ochránce lesa. Za zmínku také stojí figura Odradka, jakési pohanské modly, zároveň však varovného signálu. Trochu připomíná Kafkův Odradek, obojakou bytost, která je alegorií jeho vlastní existence. DRUHÁ KNIHA: Druhá kniha se odehrává v současnosti, v 21. století. Je laděna silně ekologicky, čiší z ní mírný dogmatismus a ideologičnost. Je v podstatě utopií i antiutopií zároveň. Děj se počíná těžbou čediče na Vlhošti. Hastrman se s tím nechce smířit, a tak se uchyluje v podstatě k terorismu. Postupuje od nižších šarží k nejvyšším (od šéfa odstřelovačů kamene až po ministra životního prostředí) a snaží se je vystrašit a dosáhnout zastavení těžby na Vlhošti vydíráním. Po tom, co zjistí, že to k ničemu nevede, je jednoho po druhém zavraždí v obráceném kruhu, tedy od nejvyšší šarže k nejnižší (ušetřen je jen ministr - nepovedený bombový útok). Paralelně vedle hastrmana působí také ekologická organizace Děti Vody, kterou vede humanisticky založený Tomáš Mor. Jsou proti násilí. Svého dosáhnou sametovou defenestrací, tedy vyhozením ministra z okna úřadu do stohu měkkých peřin a matrací. Hastrman se vrací do svého Černého mlýna a oživuje Katynku, která s ním čeká dítě. Děti Vody obnovují Starou Ves, rekultivují Vlhošť a okolní rybníky. Hastrmana není zapotřebí. Kniha končí kruhovým návratem. Vlhošťský viklan je na svém místě a Zelený Jan je sťat Katynčiným srpem. POSTAVY: hastrman - zjišťuje, že lidé jsou silnější než on, jeho prostředky najednou nestačí, už není neomezeným vládcem. Dochází k ještě silnějšímu rozdělení jeho osobnosti. Stává se jakýmsi Jekkylem a Hidem. Zelený hastrman s gustem vraždí své odpůrce, Johan Salmon nechtěně přihlíží. Nakonec se hastrman vytrácí docela.
Tomáš Mor - ekologický aktivista, představitel utopie POUŽITÁ LITERATURA: Miloš Urban: Hastrman, Argo, Praha 2001
Petr Hrtánek: Kacíři, rouhači, ironikové, Praha 2002
Igor Fic: Hastrman aneb Dej, o čem doma nevíš, Tvar č. 20, 2001, str. 4-5
Petr Matoušek: Utopie utopená v pomstě, Host č. 17, 2001, str. 10-11 JINÉ ZDROJE: www.Argo.cz
www.Milos-Urban.cz
Zdroj: Arnie, 06.04.2010
Související odkazy
Čtenářský deník | - | Hastrman: Zelený román, Hastrman: Zelený román (2), Hastrman: Zelený román (3) |
- | Poslední tečka za Rukopisy | |
- | Sedmikostelí: Gotický román z Prahy |
Čítanka | - | Hastrman: Zelený román |
- | Stín katedrály: Božská krimikomedie |
Diskuse k výpisku
Miloš Urban - Hastrman: Zelený román (3)
Štítky
historický román život bez přátel ist klokočí hlidač dynamitu draco malfoy internetová seznamka lhostejní Kohout Oliver Twist film spílat Sieť viery Bohumil Hrabal post hamlet kralevic spo veselé windsorské Nástroje smrti frazeologismy za 100 let dna Ohlas písní ruských Ariadnina nit Fantazijní příběh forsyth horáček vid malý testament superhrdina olbracht
Doporučujeme
Server info
Počítadlo: 722 684 184
Odezva: 0.03 s
Vykonaných SQL dotazů: 6
Návštěvnost: TOPlist.cz - školství › Český-jazyk.cz
© 2003-2025 Český-jazyk.cz - program a správa obsahu: Ing. Tomáš Souček, design: Aria-studio.cz Autoři stránek Český-jazyk.cz nezodpovídají za správnost obsahu zde uveřejněných materiálů! Práva na jednotlivé příspěvky vlastní provozovatel serveru Český-jazyk.cz! Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.
Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí