ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Šamberk František Ferdinand (*21.04.1838 - †25.12.1904)

   
­­­­
Frantisek Ferdinand Samberk Vilimek

Autor veseloher a komik, vlastním jménem Schamberger. Narodil se 21. dubna 1838 v Praze a již v mládí se rozhodl pro hereckou dráhu. Začínal jako ochotník v soukromém Švestkově divadle.

V polovině 50. let odešel na venkov ke kočovným divadlům. Nejprve působil ve společnosti Zöllnerově, kterou tehdy vedl J.K.Tyl, později hrál u různých německých společností, s nimiž se dostal až do Berlína a Královce. Do Prahy se vrátil roku 1859, stal se členem českého souboru ve Stavovském, potom v Prozatímním a konečně v Národním divadle, kde působil až do roku 1901, kdy odešel na odpočinek.

Od milovnických a hrdinských rolí přešel na obor komický, v němž se propracoval mezi nejoblíbenější pražské herce. Jako herec i dramatik se nejúspěšněji uplatňoval v repertoáru letních arén, které byly tehdy pobočnými, lidovými scénami českého divadla.

Zemřel v Praze 25. prosince 1904.

DÍLO:

Šamberkovy hry se vyznačují především řemeslnou rutinou, která se opírá o zkušenosti dvou základních žánrů tehdejšího veseloherního divadla: jednak o propracovanou, více než stoletou tradici vídeňské frašky, jednak o zápletkovou techniku a situační komiku soudobých francouzských společenských komedií. Při charakteristice lidových postav a zvláště ve výstavbě jejich dialogů můžeme sledovat silný vliv J.K.Tyla, k němuž se Šamberk vždy hlásil jako ke svému učiteli. S Tylem má také společný sklon k sentimentalitě a moralizování. Nejvýrazněji se to projevilo ve dvou vážných Šamberkových hrách o národních buditelích: Josef Kajetán Tyl (1882) a Karel Havlíček Borovský (1884).

S typem vídeňské lidové frašky spojuje autora hlavně jeho snaha o přímý, herecky cítěný kontakt s publikem pomocí motivů a narážek aktuálních dobově, popřípadě místně. Již dialog je proto stavěn tak, aby herci umožňoval takový kontakt ještě rozvíjet a neustále oživovat vtipnými improvizacemi.

Mezi jeho díla patří Boucharon (1866), Svatojanská pouť (premiéra 1868), Sedmašedesátníci (premiéra 1870), Podskalák (1882), Divadelní vlak (1884), Palackého třída (1884), Éra Kubánkova (1886).

Z francouzské společenské komedie se naučil promyšlené kombinaci komických situací a dovednému rozvíjení zápletky pomocí překvapivých zvratů děje, jako je například ve hře Blázinec v prvním poschodí (premiéra 1867). Nejzdařilejším jeho dílem tohoto typu a patrně nejlepší jeho veselohrou vůbec je Jedenácté přikázání (premiéra 1881).

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Malenicka, 02.01.2006

­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník - nenalezen žádný další obsah z autorovy tvorby
Čítanka-Já mám příjem!
­­­­

Diskuse k životopisu
František Ferdinand Šamberk







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)