ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

   
­­­­
Hodnocení pojmu slovnicek-pojmu

Aktuální známka: 2.20
Hodnoceno: 131x Prosím, ohodnoť pojem

Publicistika (latinsky publicius – obecní, veřejný) ⇒ oblast, v níž se jazyka užívá ve veřejném stylu, zaměřena na veřejnost a určena k publikování.

  • veřejný styl se uplatňuje v časopisech, novinách, řečnických projevech
  • úkolem publicistického stylu je čtenáře poučit, informovat, o něčem přesvědčit
  • požadavky kladené na publicistický styl:
    1. věcnost, informativnost, obsahová správnost
    2. srozumitelnost
    3. přesvědčivost
    4. aktuálnost
  • publicistický styl se dynamicky rozvíjí, získává hlavní místo v životě člověka

Jazykové prostředky

  • spisovná a občas hovorová čeština
  • často ustálené formulace
  • odborné výrazy
  • hodnotící, metaforické, expresivní věty
  • novinové titulky
  • publicistický styl se spojuje se stylem odborným a uměleckým
  • v publicistice je důležité oživování textu:
    1. hovorový výraz – např. Škodovák
    2. oživování neobvyklým spojením – např. dopravní infarkt
    3. frazeologické obraty
    4. slovní hříčky
  • v písemném projevu je důležité sdělení, grafické zdůraznění titulky

Slohové útvary publicistického stylu

  1. informační-zpravodajské – např. zprávy
  2. analytické-úvahové – např. diskuse, kritika
  3. beletristické-umělecké – např. fejeton, reportáž, sloupek
    • referát – často v časopisech, ve veřejném životě, schůze; obsahuje základní údaje, rozsáhlejší než zpráva, upozorňuje na nějakou akci, poskytuje základní poučení, přináší údaje o díle
    • fejeton – kompozice je důležitá v tom, aby převedla čtenáře co nejúčinněji k nějaké myšlence pružným, svižným stylem; metafory, rčení (J.Neruda, Rudolf Křesťan, Radek John)
    • kritika – má za úkol něco posoudit (dílo, činnost, lidi), vytýká chyby, ale má také uvádět přednosti a naznačit jak chyby odstranit; úkolem je pomoci k nápravě; musí být jasná a účinná; důležitá je nestrannost, objektivnost
    • recenze – kritika uměleckého díla
    • interview – dialog ⇒ otázky, odpovědi
    • diskuse – program se důkladně probírá, důležité nikoho nezesměšnit, vyvracet názory jiných věc. důvody
    • reportáž – má pozorovací talent, důležité zachytit to podstatné (odborná, umělecká)

Významní novináři

Karel Havlíček Borovský – Pražské noviny, Slovan
Jan Neruda – fejetony
Vítězslav Hálek, Karolína Světlá
Karel Čapek, Eduard Bass – Lidové noviny

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Vložené/upravené: 30.10.2011

­­­­

Diskuse k pojmu
Publicistický styl







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)

Upozornění

 

Milý návštěvníku serveru Český-jazyk.cz,

omlouváme se, že Ti musíme zobrazovat toto hloupé vyskakovací okno, ale zjistili jsme, že je ve Tvém internetovém prohlížeči aktivní blokátor reklam, díky kterým mohou dnes tyto stránky bezplatně fungovat.

Pokud nechceš být tímto oknem neustále rušen, prosíme Tě, aby sis blokování reklam vypnul či si alespoň přidal výjimku pro náš web.

Jedině peníze z reklamy nám pomáhají tyto stránky udržovat v provozu a neustále je obsahově i rozvíjet.

Děkujeme Ti mnohokrát za pochopení.

tým Český-jazyk.cz

 

Toto sdělení zavřeš klávesou Esc nebo kliknutím na křížek v pravém horním rohu.
Po zavření okna nedojde k žádnému omezení funkčnosti serveru Český-jazyk.cz, nicméně, každé další načtení stránky může být doprovázeno otevřením tohoto upozornění, nedojde-li k odstranění či úpravě blokování reklamních ploch.

­