ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 1.92
Hodnoceno: 89x Prosím, ohodnoť práci

Letectví


Úvod
Lidé měli již odedávna chuť a přání vzlétnout. Mnoho jich zemřelo, protože si mysleli, že vzlétnou za pomoci ptačích per, ale to však není možné.

I. K prvnímu letu
Nejstarším návrhem něčeho, co připomínalo letadlo, je stroj od známého umělce a učence Leonarda da Vinciho z roku 1483. Tento létající stroj nebyl však nikdy postaven.
V 18 století se zrodily aerostaty - balony. Bratři Montgolfierové uskutečnili ve Francii první let člověka 21.11.1783 balonem plněný plynem. Balonu bylo v roce 1794 použito k vojenským účelům. Nevýhodou bylo, že balon nelze nasměrovat do určitého směru.
Následovala další pronikavá zlepšení vedoucí k řiditelným vzducholodím.
První řiditelnou vzducholodí byla vzducholoď H. Griffarda z r. 1852, která letěla rychlostí 10km/hod z Paříže do Trappes. Slávu vzducholodím zajistil Ferdinand von Zeppelin. Právě vzducholodi hraběte Zeppelina umožnily přepravu cestujících a zejména letecké pošty z Evropy do Ameriky.
Koncem 18 století anglický vynálezce Georger Cayley sestrojil první kluzák, který unesl člověka. Tento vynálezce je odborníky pokládán za otce letectví.
Po tomto vynálezci se o létání pokoušelo mnoho nadšenců na létajících strojích, poháněných nejdříve parními a potom benzínovými motory.
První úspěšný let na motorovém letadle uskutečnili až na počátku 20. století bratří Wrightové. Orwille a Wilbur Wrightové vykonali tento historický let dne 17.12.1903 na Kitty Hawk ve státě Severní Karolína v USA. Let trval 12 vteřin. A tak se uskutečnil tisíciletý sen člověka o létání.

II. První let
První funkční motorové letadlo na světě sestrojili v roce 1903 Američané, bratři Wilbur a Orvill Wrightové. Jejich "Flyer" byl postaven ze dřeva a látky, vyztužen dráty a vybaven dvěma tlačnými vrtulemi, které roztáčel dvanáctikoňový motor vlastní výroby (vodou chlazený řadový čtyřválec). Letoun řídil (Wilbur) ležící pilot, který levou rukou ovládal výškové kormidlo a pravou řídící páku, kterou se pomocí táhel uchycených na spodních křídlech natáčely konce křídel a tím bylo dosaženo pohybu letadla do stran. Současně se pohybem páky ovládalo i natáčení směrového kormidla.
První motorový letoun měl samozřejmě i své slabiny. Patrně tou největší byla absence pevného podvozku. Flyer totiž dokázal vzlétnout jen z pevné kolejnice, po níž popojížděl startovací vozík s letadlem. Bez tohoto startovacího zařízení se letoun nedokázal odlepit od země, což značně ztěžovalo jeho využití na jiném než domácím letišti.

III. Období světových válek
Následovala řada dalších průkopníků. Začaly se konat letecké dny i první letecký závody.
Jednotlivci se pak pokoušeli o dálkové lety. V prosinci 1908 uletěl W. Wright ve Francii více než 100km a 25. července 1909 přeletěl L. Blériot kanál La Manche.
Největších pokroků v letectví bylo dosaženo ve válkách. První světová válka znamenala obrovský posun v vpřed. Na začátku války byly k dispozici exotické létací aparáty, k nimž řada vojenských činitelů neměla žádnou důvěru. Na konci války byly k dispozici spolehlivé stroje v široké škále od lehkých stíhaček až po několikamotorové bombardéry.
Na tomto základě pak mohly vzniknout i poměrně spolehlivé civilní stroje.
Nejvýznamnější událostí v meziválečném letectví byl úspěšný přelet Atlantiku 21.5.1927, Charles Lindbergh na stroji Spirit of St. Louis.
V roce 1937 dochází k ukončení éry vzducholodí v letecké dopravě po havárii vzducholodi Hindenburg v USA při přistání.

Po druhé světové válce následuje období turbovrtulových a proudových letadel, pístové motory jsou nahrazovány turbo-vrtulovými.
Nastává rozvoj civilních leteckých linek s platícími pasažéry.
2.5.1952 letadlo DH-106 Comet, přepravuje cestující za pomoci svých proudových motorů. Přímé obousměrné spojení Ameriky s Evropou (linka New York - Londýn) bez mezipřistání bylo možné až od června 1956 a to díky turbovrtulovému stroji DC-7C.
Mezinárodní kurýrní služby (DHL, UPC aj.) jsou zároveň velkými leteckými společnostmi.
Letectví se stalo běžnou součástí dnešního života.

IV. Domácí letectví
První vzduchoplavec u nás vzlétl 31. října 1790. Jednalo se o francouze Piera Blancharda, který překonal i kanál La Manche a spolucestujícím byl Joachim ze Šternberku. V roce 1892 vznikl první letecký spolek, České společnosti aeronautické předsedal prof. K.Zenger. Po neúspěšných pokusech letu v Praze se centrem českého letectví stává Plzeň a Pardubice.
První let o délce 2 km uskutečnil Jan Kašpar v Pardubicích letadlem Bleriot XI. O rok později na letadle vlastní konstrukce JK přeletěl trasu z Pardubic do Prahy.
V meziválečném období vzniká letecký průmysl (Aero, Letov, Praga, Tatra) a civilní letiště. Vznikají letecké společnosti ČSA, ČLS. Jsou otevírány letecké linky doma i v zahraničí. V r.1920 je zahájena letecká doprava pošty z Prahy. Je budováno vojenské letectvo.
V období protektorátu domácí letectví zaniklo. Leteckou dopravu má v rukou Lufthansa, neexistuje vojenské, sportovní letectví jen v leteckých továrnách se pracovalo na letadlech pro Německo. Národní barvy v tomto období hájí českoslovenští letci v zahraničí bojující proti fašismu. Po osvobození se začíná s obnovou čs. letectví. Světových úspěchů jsme dosáhli výrobou cvičných proudových letadel domácí konstrukce (L-29 Delfín a L-39 Albatros vyráběné v Aeru Vodochody) a bezmotorových letadel v Moravanu Otrokovice.

V. Vývoj letadel
Konstrukce:
Na začátku éry létání se stavěla letadla ze snadno dostupných a lehkých materiálů. Byly to malé a křehké stroje s dřevěnou kostrou potažena napjatou celtou, vyztuženou ocelovým lankem.
Po skončení první světové války začali konstruktéři používat více kovu, začali se objevovat místo textilií na křídlech první plechové díly nebo díly z tenké dřevěné dýhy. Na kostru letadel místo dřeva se začali používat tenkostěnné ocelové trubky.
Dnešní letadla jsou vyráběna z velmi tenkých a pevných materiálů.
V novodobé konstrukci má významné místo v konstrukci dural, který je slitinou několika kovů na bázi hliníku a je používaný na potah (dostatečně pevný a lehčí než velké díly vnitřní kostry). V současnosti se na konstrukci letadel používají i jiné slitiny, které jsou ještě pevnější, lehčí a lépe odolávají vysokým teplotám, některé obsahují kov zvaný titan (je velmi pevný a má vysoký bod tání).

VI. Motory
Letadla jsou stroje, které mají křídla a motorový pohon. Na počátku letectví se létalo na jednoduchých benzínových motorech, které se postupně zdokonalovaly. První motory dokázali zvednout letadlo několik metrů nad zem, nyní vynesou rakety až do vesmíru a to od prvního letu uplynulo pouze 103 let.
Pístové motory pohání vrtuli, která vzduch uvádí do pohybu.
Turbínový motor také spaluje směs paliva se vzduchem a uvádí do pohybu kolo opatřené množstvím lopatek, čili turbínu. Motory tohoto druhu se začali používat v letectví až za druhé světové války. Dnes existuje mnoho kombinovaných druhů, z nichž neznámější je turbokompresorový. Používán u proudových dopravních letadel i vojenských transportních.
Proudové motory patří k nejjednodušším turbínovým. Rychle se otáčející ventilátory v přední části motoru nasávají vzduch, ten prochází do spalovacích komor, tam se stlačený vzduch smíchá s palivem. Tato směs se zapálí, horké spalinové plyny se rozpínají a proudí k výstupní trysce. Zároveň roztáčejí turbínu, která pohání ventilátory v přední části motoru. Proudový motor navrhl Frank Whittle r. 1928 , první let s tímto motorem byl v roce 1939 v Německu. Letadla s tímto motorem dosahují vysokých rychlostí, ale mají velkou hlučnost a spotřebují mnoho paliva.
Raketové motory ke své činnosti nepotřebují atmosférický kyslík a jsou tak vhodné pro prostředky létající v extrémních výškách nebo až zcela mimo naši atmosféru. Nepotřebují drahé a složité komponenty jako je kompresor a turbína a jak bylo řečeno, po dobu obvykle ne déle než několika desítek sekund dokáží poskytnout obrovský tah. Motor na tuhé pohonné hmoty (TPH) pracuje tak, že postupně odhořívá tuhá náplň válcového zásobníku paliva. Takový motor nemá okysličovadlo, nedá se regulovat jeho výkon a pokud je jednou spuštěn, není možné jej zastavit.

VII. Bezpečnost létání
V počátcích bývalo letectví poměrně nebezpečné. Stará letadla nebylo snadné řídit a piloti byli poskromnu vybaveni bezpečnostními věcmi a zařízeními. Postupně byly kabiny letadla vybavena například např. vysílačkami, radary, navigačními systémy. Pro každého pasažéra padák, plovací vesta, kyslíková maska. Tryskové letouny mají vystřelovací sedačky. Velký důraz je kladen na bezpečnost cestujících i posádky.

Vzlety prvních letadel ve světě:
USA - prosinec 1903
Rakousko - duben 1908
Francie - listopad 1906
Rusko - červenec 1908
Itálie - 1907
Švédsko - červenec 1908
Německo - červen 1907
Rumunsko - říjen 1908
Velká Británie - říjen 1908
Kanada - únor 1909

VIII. Vlastní závěr
Poté, co jsem začal pracovat na své absolventské práci o letectví, jsem zjistil, že se jedná o zajímavé, ale složité téma. Opravdu nebylo snadné popsat a soustředit se na úplný vývoj letectví. Letectví se stalo běžnou součástí dnešního života. Svou práci končím v polovině 20. století, kdy letectví a kosmonautika díky novým objevům mění způsob života a znalosti člověka o tom, co nás obklopuje.

PŘEHLED LITERATURY:

Malá kronika letectví: O létajících bláznech - Jame's Prunier
Malá kronika letectví: O esech a hrdinech - Jame's Prunier
Dějiny letectví 1/2 - Vicente Segrelles
Letadla - Clive Gifford
Svět vědy a techniky - vydavatelstvo Slováry
1000 otázek a odpovědí - nakladatelství Svojtka
Internet - Seznam

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

   
­­­­

Diskuse ke slohové práci
Letectví







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)