Aktuální známka: 2.43
Hodnoceno: 7x Prosím, ohodnoť práci

V Bruggách /In Bruges/ (film)

Produkce: Belgie/VB, 2008
Režie a scénář: Martin McDonagh

Dva nájemní vrazi, zalezlí v Bruggách po komplikované práci, začínají přemýšlet o svých názorech na život a smrt. Ale až potom, co si zvyknou na zvláštní poměry v malém městečku...

Filmy s Colinem Farrellem v hlavní roli jsou vždy velmi zajímavé, výjimkou není ani tragikomedie V Bruggách. Colin se snaží vybírat si filmy, které mohou člověku něco dát a které po zhlédnutí nevyzní naprázdno. Colin Farrell je herec mnoha tváří a vždy ukáže svoji hereckou flexibilitu. Je až neuvěřitelné, jak věrohodně hraje nájemného vraha s krušným osudem. Vtipy, grimasy, hlášky, cynické poznámky, typ nešťastného člověka - všechno hraje bravurně a zaslouží si, a nejen on, za tento film poklonu.

Začala bych asi tím, kde vlastně Bruggy jsou. Tato otázka se řeší hned na začátku filmu a vzápětí zjistíme, že ty "zku***** Bruggy" jsou v Belgii. Ano, film je plný vulgárních vsuvek. Abych vám to patřičně vysvětlila, použiji jednu celou větu, která je mimo jiné ve filmu řečena: "Kde do prdele trčíte, když vám v ten zku****** večer volám, máte přece sedět u toho zku******* telefonu, a čekat na můj zku****** hovor." Když si to tak po sobě čtu, říkám si, že na tenhle film bych určitě nešla, ale problém je v tom, že jsem na něm už byla a hodně se mi líbil. Špatný dojem z nadávek zahoďte, protože i když tam spousta lidí nadává, dělají to tak, že se tomu spíše smějete, než abyste je odsuzovali. Hlavní nadávky patří městu Bruggy. Je to opravdu "prdel světa" zastrčená někde v Belgii. Zrovna ono malé městečko svým pochmurným vzhledem dává tragikomedii ještě pesimističtější nádech. Všude stojí malé, na sebe nalepené domečky, které jsou sice velmi barevné, ovšem mlhavé počasí a pára, jež jde hlavním postavám od pusy, vám Bruggy moc nerozsvítí.

Ve zkratce něco o ději. Dva nájemní vrahové: Ray (Colin Farrell) a Ken (Brendan Gleeson) jsou posláni, kvůli tajemnému "něčemu" do zapadlého středověkého městečka, aby se schovali. To, před čím se schovávají, se po pár minutách dozvídáme: Ray měl za úkol zabít kněze na objednávku. Nešťastnou náhodou při tom zabil i malého šestiletého kluka. Proto je jejich šéf Harry Watson pošle do Brugg. Ray je na tom psychicky špatně a nemůže si svou chybu odpustit. Ve filmu se ani nebrání slz. Oba vrahové jsou velmi rozdílní muži. Ken je velkým fanouškem historie a chopí se příležitosti a chce Bruggy poznat ze všech jejich středověkých historických stran. Otráveného Raye však chození po památkách nebaví. Zaplete se s jednou herečkou, která v Bruggách zrovna točí nový film. Zmlátí jejího skinheadského ex-přítele, seznámí se s rasistickým trpaslíkem/liliputánem a veřejně urazí jistého Kanaďana.

Tři čtvrtina filmu se pohybuje spíše v klidnějším ději jejich rozhovorů: ironický a černý humor a poznávání dvou kolegů. Pokud jste viděli trailer na tento film, nenechte se zmást. Působí na vás dojmem amerických akčních filmů, kde se herci celé dvě hodiny nezastaví a střílejí na sebe a do sebe a poskakují po střechách domů jako divoké opice. Trailer je složen asi právě z té poslední čtvrtiny filmu, kdy opravdu dochází k větší akci. Objeví se na scéně právě šéf Harry (Ralph Fiennes - hraje Voldemorta v Harrym Potterovi). Stane se tak, když Ken nevyplní úkol, jenž mu Harry svěřil. Ke konci tedy dojde k velkému zvratu. Tragikomedie nekončívají dobře, takže nečekejte happyend. I když v otevřeném konci se tento film také jaksi vyžil. Je to opět jiný pohled na život nájemných vrahů a jejich neštěstí. Ve většině filmů bývá nájemný vrah ztvárněn jako negativní postava, avšak zde nám scénárista ukazuje odvrácenou stranu situace.

Film je přístupný od dvanácti let, a to kvůli velkému množství krve a toho mála drastických scén. Ze začátku pomalejší děj se na konci rázem promění v nebezpečnou horskou dráhu.
Film určitě stojí za to zhlédnout. I mezi nájemnými vrahy a tak rozdílnými povahami se může zrodit přátelství, které nepohasíná, i když je život na vlásku.

­­­­