­­­­

Aktuální známka: 4.58
Hodnoceno: 38x Prosím, ohodnoť práci

Recenze projektu Hrdinové války

V loňském roce vyhlásil Skautský institut v Praze výzvu pro všechny skautky a skauty organizace Junák - Český skaut, aby se zapojili do zmapování "bílých míst" historie českého skautingu za dob druhé světové války. Je známo, že se mnoho skautů, tedy přesněji něco kolem sedmi set, aktivně účastnilo bojů proti nacistickému zlu, ať už svůj život položili jako vojáci v zahraničních armádách, v koncentračních táborech a káznicích či zemřeli při osvobozování české země, naší země, naší vlasti. O některých těchto skautech se ví hodně, ale většinou někde zbylo jen jméno či přezdívka... Nyní je na skautech, zdali výzvu přijmou a zapojí se do akce spolu se svou družinou, oddílem, střediskem nebo budou pátrat za sebe na vlastní pěst. Tento projekt byl nazván Hrdinové války. Spolu s výzvou vznikly i webové stránky.

Hlavním cílem je zaregistrovat se na již předeslaných internetových stránkách a přijmout tak téměř prázdný profil hrdiny. Následně jej doplňovat o získané informace, materiály a fotografie. Hrdinu je možno si vybrat například podle jeho místa narození či působení anebo podle místa úmrtí. Tak postupně vznikají celé životní příběhy Hrdinů - skautů a skautek, kteří, jak již bylo řečeno, se aktivně zapojili do boje proti nacismu.

Kdo skauty moc nezná, možná si říká, proč do toho šli tak bezhlavě? Proč nezůstali sedět doma a raději bojují v odbojových skupinách či v zahraničních armádách? To proto, že každý skaut, který složil slib, se zavázal "milovati vlast svou, republiku Československou, a sloužiti ji věrně v každé době..." Toto sliboval na vlajku a na svou skautskou čest, jak jen to dovedl nejlépe. Je to až k neuvěření, čeho byli skauti schopni. Jejich statečnost a oddanost ideálům byla nezměrná...

Povede-li se zaplnit celý profil Hrdiny, dostaneme veškeré informace o jeho životě občanském i junáckém, tedy kupříkladu kam chodil do školy, co studoval, který oddíl navštěvoval, kam jezdíval na tábory, seznam pamětních míst, která nesou jeho jméno, jakých dosáhl poct a ocenění, jaké měl vztahy v rodině, mezi kamarády, ale hlavně se dozvíme jeho osobní příběh a v neposlední řadě pak i to, jak skončil jeho život. Nikde nesmí chybět odkazy na zdroje, ze kterých bylo čerpáno. Přidáte-li ještě nějaký ten dokument a pár fotografií, máte vcelku slušný profil, který se poté uveřejní přes Skautský institut na uvedené webové stránky.

Tento projekt je pěkně propracován. Zaujme svou vyspělostí, kdy jste přímo donuceni pracovat s médii moderního světa: internet, různé nahrávky, fotografie, sken, kopie, práce s profilem, používání e-mailu... Nevyhnete se ani umění komunikace, ať už přímo s institutem či s různými domácími, ale i zahraničními organizacemi, vojenskými institucemi a obcemi. Je třeba objíždět místa, kde se Hrdina pohyboval, kde žil, kde byl kupříkladu vězněn. Čeká vás práce s archiváliemi a studium v badatelnách různých archivů, focení památníků i desek se jmény padlých nebo čtení hromady knih o druhé světové válce v dobré víře, že se tam alespoň v jedné větě objeví váš Hrdina. Ano, i to vše zahrnuje charakteristiku badatele či badatelské skupiny.

Myslím, že mladí lidé rádi tráví čas objevováním nových věcí, informací. Ač je dnešní svět informacemi zaplaven, musí se děti a mládež naučit si ty důležité informace vybírat, třídit je a zpracovávat. Naučí se pracovat se zdroji a hlavně zdroje uvádět u každé informace, která od badatele nepochází. A hlavně také pracovat s citacemi a autorskými zákony. Někdy z toho jde hlava kolem, ale pokud se to mladí naučí, nebudou mít později s tímto problémy.

Práce v týmu a rozdělení si rolí, také k tomuto vede tento projekt. Přesně na toto téma vypracoval Skautský institut i plakát, který můžete vidět v nejedné klubovně. Je to zase o komunikaci mezi vrstevníky, ale i o tom umět si rozdělit práci a hlavně se u toho nepohádat.

K projektu vydal Skautský institut také badatelský deníček, do něhož si každý badatel zapisoval informace či zdroje informací, které sám získal. Také dobrá motivace k zabývání se historií...
Další motivací bylo získání kovového odznaku pro badatele, kteří vyplní profil svého Hrdiny do určené doby. Kdo by se nechtěl pyšnit tímto vyznamenáním na svém kroji?

Poslední věcí, kterou při odhalování životů skautů za druhé světové války přivítají zejména vedoucí a rádci družin, je metodická příručka výchovy historií, nazvaná Skautské odkazy. Rovněž vydaná Skautským institutem a Petrou Kubíkovou a kol. První část metodiky je zaměřena na teorii, která vás provede výchovou skrze historii. Druhá a zajímavější část je část Receptáře nápadů, jak pracovat s různými historickými tématy. Jsou zde konkrétní aktivity, ale i náměty, jak a co dělat a jak to dělat správně.

Celkově tento projekt hodnotím velmi kladně a věřím, že Junák neusne na vavřínech a opět nějakou tu výzvu vybere a vyhlásí.

Tento článek věnuji památce padlých skautů, kteří nám ukázali cestu, jak být lepšími lidmi, když se postavili na stranu dobra a neváhali obětovat to nejcennější - svůj vlastní život!

­­­­