­­­­

Aktuální známka: 2.22
Hodnoceno: 49x Prosím, ohodnoť práci

Pupendo (film)

Na plátna našich kin dne 27. března 2004 vstoupil jeden z nejúspěšnějších českých filmů loňského roku s názvem Pupendo. Jeho tvůrci, Jan Hřebejk a Petr Jarchovský, si tak na své konto mohou připsat další nádherný snímek plný vtipu. V hlavních rolích si zahráli Boleslav Polívka a Jaroslav Dušek, kterým se svými hereckými výkony výborně podařilo objasnit rozdíly mezi životy dvou mužů z opačné sociální vrstvy. Na jedné straně najdeme ředitele základní školy s manželkou, která se angažuje v umění a proti němu stojí chudý sochař, jehož jediné výdělky jsou z výroby keramických prasátek, které později vystřídaly okřídlené zadnice. Oba muži jsou přátelé, když by však šlo do tuhého, navzájem by se neznali. Vedle generace rodičů jsou zde i jejich dorůstajících děti. Tahle mládež si o snahách a postojích rodičů myslí své. Nevěří ve změnu k lepšímu, poflakuje se bezcílně předměstím, chodí za školu a čas ubíjí sněním o společném úniku za hranice všedních dnů.
Během promítání se divák ale i ohromně pobaví, k tomu napomůžou humorné vsuvky a poznámky účinkujících.
Měli bychom se také pozastavit nad názvem tohoto snímku. Co to vlastně to Pupendo je? Pupendo je rituál, praktikovaný dětmi na základní škole. Malé mučeníčko, kdy nejde o život, ani o zdraví, kdy jde o to vydržet štípnutí kovové mince a chlubit se jejím zarudlým obtiskem na holém pupku.
V díle si zahráli - již zmínění Boleslav Polívka jako Bedřich Mára a Jaroslav Dušek nebo-li Míla Břečka; Eva Holubová si zahrála Alenu Márovou, ženu v domácnosti malující kasičky a starající se o hluchoněmého chlapce; Vilma Cibulková alias Magda Břečková, která kdysi bývala Márovou studentkou a milenkou, nyní je vlivnou dámou z legendárního orgánu Svazu umělců; Jiří Pecha jako Alois Fábera, sběratel věcí z popelnic, ze kterého se časem vyklube kunsthistorik; Pavel Liška nebo-li Ladislav Ptáčník vyznačující se jako mistr ve lhaní, jenž přijíždí za svou dívkou a další herci.
Pupendo se bezpochyby stal jedním z největších diváckých hitů loňského roku a dost možná z něj bude i česká filmová klasika.

­­­­