Aktuální známka: 3.48
Hodnoceno: 21x Prosím, ohodnoť práci

Pupendo (film) (2)

- scénář: Petr Jarchovský
- režie: Jan Hřebejk
- hlavní role: Bolek Polívka, Eva Holubová, Jaroslav Dušek, Vilma Cibulková

Děj filmu se odehrává v 80. letech 20. století, v době totalismu. Není to dramatický příběh. Jeho děj je spíše ironický. Vypráví se zde o dvou spřátelených rodinách s dospívajícími dětmi – Márovi a Břekovi.
Sochař Bedřich Mára kdysi býval jedním z nejlepších, jenže pak musel z politických důvodů opustit své místo na pražské akademii a zakázali mu vystavovat svá díla. Márovi se odstěhovali do malého činžovního domu na pražské nábřeží. Bedřich začal chodit do hospod, posedával u vody s prutem nebo byl ve svém sochařském na břehu Vltavy. Místo modelování hlav, v čemž byl velmi dobrý, vyráběl keramická prasátka, která si u něj objednával pochybný "týpek". Bedřichova manželka Alena zajišťovala chod celé domácnosti a den co den pomáhala svému muži vyrábět a malovat keramická prasátka. Mára svou rodinu velmi milovat. Měl dva syny, maličkého Bobše (Roberta) a dospívajícího neslyšícího Matěje.
Břečkovi jsou úplným opakem Márů. Miloš Břečka, ředitel gymnázia, komunista a pokrytec, se svou ženou Magdou, bývalou spolužačkou a milenkou Máry, celkem pravidelně navštěvovali různé výstavy a večírky. Jejich šestnáctiletá dcera Pavla dělala v Márově ateliéru své první sochařské výtvory, a aniž to někdo tušil, i ona (stejně jako kdysi její matka) se zamilovala do Máry.
Objevil se zde i "sběratel" Alois Fábera, který po Bedřichovi žádal, aby vzal zakázku jarní mozaiky v místní škole. Později od něj dostal další nabídku - socha generála. Po dlouhém váhání Mára přijal. Podporovala ho v tom i Magda a pomáhala mu dostat se ze stínu, do kterého spadl díky politické situaci. Břečkovi se to nelíbílo, bál se o své postavení. Jeho obavy se vyplnily po tom, co se v rozhlase mluvilo o Magdě. Po tomto byli Břečkovi v podobné situaci jako Márovi, nežili už v takovém luxusu jako předtím.
A jak film končí? Snem Márových dětí bylo podívat se k moři. Nesplnilo se jim to až tak úplně, jeli spolu s Břečkovými mimo sezónu k jezeru Balaton.

Tento film byl a je často přirovnáván k filmu Pelíšky. Podle mě nemají krom režiséra a doby, ve které se děj odehrává, nic společného. Pupendo má být komedie, ale zábavných scén se tu moc neobjevilo. Děj je i celkem těžký na pochopení. Vsadím se, že většina "náctiletých" tuto "komedii" nepochopila. A přitom tato skupina tvoří největší podíl diváků. Mně osobně se tento film nelíbil.

­­­­