­­­­

Aktuální známka: ---
Hodnoceno: 0x Prosím, ohodnoť práci

Křesťanství a homosexualita: pokusy o integraci (kniha)

• anotace knihy: Autor tvrdí, že mezi oběma skupinami probíhá "kulturní válka", a klade si otázku, zda dojde v křesťanském diskurzu k obratu ve vnímání gay komunity (kam počítá i lesbismus), stejně jako např. došlo po holocaustu ke změně ve vnímání Židů. Gay identita je poměrně novým jevem, formovala se v návaznosti na vlnu osvobozeneckých hnutí koncem 60. let 20. století. Autor popisuje historické pokusy o integraci obou identit z hlediska církevního, sociálně-politického, biblistického, antropologického, a z hlediska křesťanských svátostí (tedy možnosti církevního povolení gay svazků). Reflektuje také rozdílné postoje ke gay komunitám ze strany různých křesťanských církví. Autor se zabývá pouze euro-americkým prostorem; v závěru se krátce věnuje situaci v České republice.
  • bibliografické údaje: Vydalo nakladatelství Torst v Praze roku 2012 (1. vydání). Počet stran: 161. ISBN: 978-80-7215-434-0.

Je kulturní válka možná i v dnešním světě? Přečtěte si studii teologa a literáta Martina C. Putny o pronikání homosexuality do prostoru křesťanských církví v knize, která se i Ježíše nebojí nazvat gayem.

Martin C. Putna (* 30. 5. 1968) je český spisovatel, literární kritik a překladatel, ředitel Knihovny Václava Havla a pedagog na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy; nelze opomenout jeho vzdělání v oblasti teologie, ruské literatury a komparatistiky.

Celou knihou rezonují názory a teorie o tom, jak propojit gay komunity s křesťanstvím, a to vznikem různých církví a center nebo přímo začleněním - integrací do velkých již existujících církví, které by gay křesťany přijaly. Vše je doloženo návrhy autorů, kteří se ke gay komunitám hlásí nebo s nimi sympatizují. Pohybujeme se při tom na poli americko-evropské kultury. V knize nechybí ani hledisko biblické a historické. V závěru je uvedena situace v České republice a její postavení vůči "Západu".

To, jak autor vnímá napětí mezi homosexuály a křesťanstvím, je hned v úvodu představeno jako "kulturní válka", což je pro tento problém dosti výstižné. V celém duchu se nesou i následující stránky knihy, kde je vždy uvedeno jméno nějakého gay autora, aktivisty, popřípadě i duchovního nebo protagonisty směru, který se rozhodl následovat nebo hlásat, a jeho pohled na věc, návrh řešení apod.

Kladně hodnotím to, jak je zde zřejmé vymezení pojmů, které jsou čtenáři průvodci celou knihou. Autor sahá až k antické tradici, jež pokračuje středověkem, který homosexualitu označoval za sodomii a krutě ji trestal. Hlavně se ale dotýká posledních desetiletí, kdy se homosexuálové dožadují rovnoprávnosti a inkluze do církví stavějících se mnohdy k těmto lidem zády. Na straně druhé vznikají různé komunity a duchovní společenství, které tyto lidi vítají.

V kapitole s biblickým pohledem na problematiku je dosti pobuřující až bizarní tvrzení, kde je Ježíš nazván gayem, ženou či černochem, anebo možnost existence kultu Ježíšova penisu - ale může to být jen můj subjektivní dojem.

Kniha profesora Putny je studií a nese s sebou mnoho zajímavých tvrzení a názorů. Knihu bych doporučila nejen homosexuálům, ale všem, které toto téma zajímá a také těm, kteří mají vůči těmto lidem nějaké předsudky a bojují tzv. "kulturní válku".

­­­­