­­­­

Aktuální známka: 2.00
Hodnoceno: 1x Prosím, ohodnoť práci

Film Dogville aneb Z divadelních prken na filmové plátno

Rozhodla jsem se napsat recenzi o filmu, který ve mně ještě několik dní po skončení závěrečných titulků zanechal velmi silné pocity. Je jím film Dogville z dílny dánského režiséra Larse von Triera. Ten je známý především tím, že svými snímky ruší zažitá pravidla a téměř vždy dokáže z představitelů hlavních rolí dostat ty nejlepší a nejpřesvědčivější herecké výkony. Trierovy filmy často šokují a nejinak je tomu i v případě Dogville.

Film vznikl roku 2003 a hlavní postavu, mladou dívku Grace, ztvárnila slavná hollywoodská herečka Nicole Kidmanová, kterou můžete znát z muzikálu Moulin Rouge (2001), hororu Ti druzí (2001, The Others) a jiných neméně známých filmů. V roli Toma jí zdatně sekundoval herec menšího formátu - ne však méně přesvědčivý - Paul Bettany. Ten si střihl vedlejší roli také v oscarovém snímku Čistá duše (2001, A Beautiful Mind).

Dogville vypráví příběh krásné Grace, která se při útěku před nemilosrdnými mafiány dostane až do malého městečka s pouhými patnácti obyvateli, jehož jméno je právě Dogville. Zde se seznámí s Tomem, jenž ji schová ve starém dole a zachrání jí tím život. Následujícího dne se obyvatelé sejdou v kostele a hlasují, zda uprchlici pomohou a nechají ji s nimi zůstat, nebo ji ze strachu z mafiánského bosse z města vyženou. I přes zdánlivý nesouhlas některých měšťanů se nakonec všichni jednohlasně shodnou na tom, že Grace pomůžou.

To by ale nebyl Trier, kdyby v tom nebyl háček. Tímto pomyslným háčkem se stává dívčina vděčnost, která se po smísení se strachem ze zabijáků stává velmi nebezpečnou. Aby se "dogvillanům" odměnila, nabízí všem pomoc, ať už se jedná o domácí práce, hlídání dětí či jiné drobnosti. Ti její snahu zpočátku ignorují, ale časem si uvědomí, že by se ochoty, která z Grace jen čiší, dalo slušně využít. Tím pro dívku začíná peklo, ve kterém se stává otrokem všem včetně Toma. Když se situace vyhrotí příliš, pokusí se Grace o útěk. Podaří se jí dostat se někdy z tohoto vězení? A pokud ano, bude stále naživu?

Snímek je natočen velmi originálním způsobem. Celý děj se odehrává na divadelním jevišti s minimem kulis, které se po celé tři hodiny nezmění. Budovy, zahrádky a dokonce i pes na zápraží jsou nakresleni na černé zemi bílou křídou a pečlivě popsáni, aby se divák ani na chvíli neztratil. Scéna je doplněna jen několika rekvizitami, které jsou pro děj nezbytně nutné. V kostele nechybí varhany, u Toma v domě najdeme psací stůl a v pokoji slepého muže okno, u něhož rád sedává. Následkem tohoto netradičního zpracování je to, že při sledování dialogu Grace a Toma na hlavní Jilmové ulici si můžeme všimnout hádky manželského páru ve vedlejším domě za neviditelnou stěnou.

Někomu by se mohlo zdát, že tři hodiny na neměnícím se místě se stále stejnými postavami musí být nudné, ba dokonce úmorné. Pravdou ale je, že děj divákovi vše vynahradí. Pro jeho postupnou gradaci je scéna zvolena perfektně. Díky strohosti jeviště vyzní Trierovo poselství velmi silně.

Snímku se podařilo zachytit jedny z nejhorších lidských vlastností na malém prostoru a vyhnat je do skutečných extrémů. Ukazuje se, jak člověka dokáže změnit moc nad někým jiným, jak v takové situaci zmizí veškerá soudnost, cit a spravedlnost a z jindy dobrého člověka se stává nelítostný tyran, jemuž jde jen o svůj vlastní prospěch.

Film Dogville je určen spíše pro přemýšlivé diváky otevřené neobvyklým zážitkům. Filmové fanoušky bychom mohli rozdělit do dvou diametrálně odlišných skupin - jedni se Trierovým filmům vyhýbají, druzí je milují. Je jen na vás, ke které straně se přidáte.

Moje hodnocení: 90 %

­­­­