ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 2.26
Hodnoceno: 222x Prosím, ohodnoť práci

Jak si představuji ideální školu?

"Škola hrou" ... tak tenhle slavný výrok ještě slavnějšího učitele národů zná snad každý. Ale bohužel se nedá říct, že by se jím dnešní školství řídilo. Vše zůstalo ve starých kolejích a chudák Jan Ámos Komenský ani netuší, že za tu dlouhou dobu se vzdělávací systém téměř vůbec nezměnil.
V dnešní počítačové éře škola značně pokulhává za okolním světem. Kamenné školní destičky, na které se psalo už v době starověkého Egypta, za několik tisíc let vystřídaly sešity, zatímco představa Země jako placky nám dnes připadá doslova směšná. No uznejte sami, že s pokrokem systému výuky to není zas taková sláva. Poděkujme alespoň našemu kamarádovi Billu Gatesovi za projekt "Internet do škol" a zavedení Windows do všech školních počítačů zdarma.
Ono ta škola zase není tak špatná, když máte dobré učitele, výborný třídní kolektiv a schopné kuchařky ve školní jídelně. U takového ideálu jsem se rozplývala, když mi můj kamarád žijící v Americe vyprávěl o jejich školách ... "Do školy vstupujeme na kartu, takže se tam nikdo nežádoucí nemůže dostat. O přestávkách vždy chodíme na školní hřiště a po škole máme na výběr ze tří jídelen."
Tohle už se trochu přibližuje mému školnímu ideálu, takže jak by podle mě měla vypadat dokonalá škola? Především záleží na učitelích. Ty by mělo učení především bavit. Je jisté, že z takového "úžasného" pokroku musí být chudáčci unaveni. Svoji náladu pak přenáší na žáky a pod vlivem "domino efektu" jsou všichni otráveni. Myslím, že by je to taky bavilo, pokud by za jejich zády nevisela nesmazaná popraskaná tabule, ale velký LCD projektor. Na něm by žákům mohli pouštět animace a názorněji vysvětlovat učivo, prostřednictvím internetu ukazovat obrázky země, kterou by probírali v zeměpisu ... prostě ráj. Před každým žákem by stál počítač místo sešitu a všechny by byly propojené. Navíc by žáci měli možnost komunikovat s kamarády v jiné zemi světa a klidně se jich ptát na okolní život.
Ihned mě napadá další problém, kterým jsou, jak jinak – papuče. Spousta učitelů si stále stěžuje, že se žáci nepřezouvají, chodí v teniskách (tím se jim zapařují nohy), nebo špiní ještě ráno čisté ponožky pobíháním po škole naboso. Určitě by pomohlo, kdyby každý žák měl v přízemí na chodbě vlastní skřínku, kde by si každý den nechal papuče a nějaké ty "dvoukilové" učebnice. Já osobně si papuče musím nosit v ruce, protože se mi nevejdou do aktovky. Takže jistě pochopíte, že i já je občas zapomenu. Skřínky by plnily účel velice stísněných šaten, ve kterých často není k hnutí. K nim by každý vlastnil svůj klíč, a tak by se vyhladil další vroubek – krádeže.
Proti těm by sloužila taky vstupní karta žáka do školy s kódem. Tak by měli učitelé ihned přehled kdo je a kdo dnes není ve škole. Mohl by se tak čas vymezený na "Kdo chybí?" využít mnohem efektivněji. Zároveň by ředitel ihned věděl, kdo zničehonic opustil školu.
Součástí každé školy by měla být knihovna, kde by nadšenci čerpali nové informace a rozvíjeli si tak obzory. V databázi počítače by byly zařazeny všechny knihy a stručný popis kde je najít. Mohla by zde být série kvalitních počítačů s výukovými programy. Žáci pak určitě dobrovolně zůstanou déle ve škole a druhý den do ní půjdou rádi.
Myslíte si, že mozek dokáže intenzivně pracovat celých 8 hodin? Nic jiného mu nezbývá, ale přeci jenom sem tam "vynechá". Pokud se máme v hodinách plně soustředit, což si určitě učitelé přejí, měly by být delší přestávky, aby si náš unavený mozeček odpočinul. V mé ideální škole by byly přestávky dlouhé alespoň 15 minut a pauza před odpoledním vyučováním 1 a půl hodiny. Je sice pravda, že by se tak vyučování značně protáhlo, ale proč ne, když ve škole stejně trávíme většinu svého mládí.
Na závěr si znovu zavzpomínáme na Jana Ámose. Na naši škole visí jeho obraz a pod ním citát: "Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělávat". Naprosto s ním souhlasím, ale většina lidí si pod pojmem vzdělávání představí pouze školu. Vždyť vzdělávání není jenom chodit do školy, plnit domácí úkoly a další často velice náročné požadavky učitelů. Proto poslední věc, kterou bych zavedla na "dokonalé škole", jsou žádné nebo alespoň méně domácích úkolů. Proč taky? Do školy chodíme proto, abychom se učili a ne jen pro zadávání "strana, cvičení...". Bez rozsáhlých povinností by žáci měli více času na četbu knížek a další vzdělání jako "něco navíc".

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

   
­­­­

Diskuse ke slohové práci
Jak si představuji ideální školu?







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)