Aktuální známka: 2.33
Hodnoceno: 9x Prosím, ohodnoť práci

Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street /Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street/ (film)

aneb burtonovský film na příkladu

Rok výroby: 2007
Hrají: Johnny Depp, Helena Bonham-Carterová, Alan Rickman, Timothy Spall, Sacha Baron Cohen...

Vedle dobře známých londýnských zabijáků, jako byli Jack Rozparovač a Edward Hyde, se nám představil nový zabiják trošku jiného žánru. Benjamin Barker, neobyčejně talentovaný lazebník, žil spokojeně na předměstí Londýna se svou krásnou ženou Lucy. Avšak záludný soudce Turpin to štěstí přál spíše sobě, a tak se Benjamina Barkera zbavil. Ve filmu se podrobně nedozvíte, v čem spočívalo odstranění Benjamina.

Po šestnácti letech se Benjamin znovu vrací do rodného Londýna. Ale věci se změnily a především okolo (nyní už) Sweeneyho Todda. Touží po pomstě nejen na soudci Turpinovi, ale také na jeho poskocích, a především chce získat zpět svoji dceru, jež připadla po údajné smrti Sweeneyho ženy Lucy samotnému Turpinovi. Dcera Johanna žije zavřená v jeho tmavém domě a nesmí vycházet ven. Avšak zalíbí se námořníkovi Anthonymu, který zachránil Sweeneyho a přivedl ho do Londýna.

Celý příběh je založen na dvou podstatných tématech.
Hlavní je Sweeneyho pomsta a v zákulisí se pod vším krčí získání milované ženy a dcery!
Samozřejmě se Sweeneymu nepovede zabít Turpina hned. Nešikovně se při první možnosti nachomýtne na scénu Anthony a vše zkazí. Sweeney zabije hodně lidí, při pátém nebo třetím člověku to přestanete počítat, ale dělá to s takovou noblesou a lhostejností, že je vidět, že čeká jen na toho jediného. Ze zabíjení si s Paní Lovettovou udělají dokonce rodinný podnik. Maso je v té době v Londýně příliš drahé a vyhazovat jen tak čerstvé maso zabitých lidí by bylo samozřejmě škoda. Paní Lovettová a Todd odstraní všechny nepřátele, ale krušný osud dostihne nakonec i je.

TYPICKÝ BURTONOVSKÝ FILM:

Vedle Sweeneyho Todda známe filmy Tima Burtona jako Střihoruký Edward nebo Noční můra před Vánocemi (též Ukradené Vánoce Tima Burtona).
Burtonovské filmy se vyznačují třemi základními faktory: nejedná se sice především o muzikály, jako v případě Sweeneyho Todda, ale s mnoha muzikály má Burton již zkušenosti a rád své filmy obohacuje hudbou. Za druhé jsou to barvy, které právě v jeho filmech moc nenajdete. I když zrovna Tim Burton dokáže dát do filmu úplně temné a šedé prostředí, všechno stejně nakonec hraje barvami. A třetím faktorem jsou horory, které jako žánr u většiny jeho filmů převládají.

Nejdřív bych se zmínila o prvním faktoru - muzikál. Je to spíše spojeno se třetím faktorem, čili muzikálový horor. Mrtvá nevěsta Tima Burtona a Noční můra před Vánocemi jsou toho důkazem, že se tato kombinace Burtonovi velmi líbí a ani Sweeney Todd není výjimkou. I když v tomto případě udělat ze Sweeneyho Todda muzikál nebyl nápad Tima, ale Sweeney Todd byl sám o sobě již napsaný muzikál, jehož režírování se ujal právě Tim.

Barvy. Jak už jsem se zmínila, těch u Burtona - především ve Sweeney Toddovi - moc nenajdete. Celkový film je v šedo-černo-bílých odstínech a velký kontrast zajišťuje krev stříkající z Toddových obětí. Mimochodem herci film netočili opravdu v takových barvách. Jejich oblečení, kulisy a především krev měly barvu úplně jinou. Vše se poté dobarvovalo technicky. Krev na scéně byla původně dost oranžová a ve finální podobě působí hodně plasticky. Nejspíš je to také jedním z Timových záměrů, v jednom z jeho předešlých filmu má krev stejně "naoranžovělou" barvu. Tim Burton má prostě svou představu o světě hororu.

Nedá se říct, že by čtvrtým faktorem typického burtonovského filmu byl Johnny Depp. Ale musíme si přiznat, že ve spolupráci Burton-Depp vzniklo již pět úspěšných filmů. Sweeney je tím šestým. Zatím se jim spolupráce daří a Sweeney Todd je toho důkazem. Další fakt, o němž je nutno se zmínit, je zpěv Johnnyho Deppa. Nu, kdo by věřil, že umí i zpívat? Ten, kdo si to myslel, má plus, a kdo ne, ten se může přesvědčit právě v tomto filmu. Johnnyho hlas má sám o sobě v mluvě krásné zabarvení a k tmavé atmosféře filmu se náramně hodí. Krásný démonický hlas na jedné straně a na druhé když zpívá zamilovanou píseň o ženách (Pretty Woman), máte pocit, že se rozplynete a jeho přesvědčení mu věříte. Johnny Depp nám jasně ukázal, že si zaslouží nominaci na nejlepšího herce za uplynulý rok! I když do některých podvědomí vstoupil spíše jako kapitán Jack Sparrow, domnívám se, že si Sweeney Todd také zaslouží být zapsán mezi jeho velké úspěchy!

­­­­