ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Voskovec Jiří (*19.06.1905 - †04.07.1981)

­­­­

Osel a stín

Satira kritizující úřady, byrokracii, násilí a ovlivnitelnost lidí.

BIBLIOGRAFICKÉ ÚDAJE:

VOSKOVEC, J.; WERICH, J. Osel a stín. In Hry. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1980, s. 670. Předmluvu napsal Josef Rybák.

FORMA:

Dva díly.
První díl - prolog a pět obrazů
Druhý díl - šestý až desátý obraz

OBSAH:

DÍL PRVNÍ

Prolog (Dionýsovo elegické distichon)
Dionýsos vysvětluje, že diváci uvidí příhodu z jeho mládí, kterou sám sepsal, a představuje masky.

Obraz první (hořejších deset tisíc Abdérských)
Hekatomba a Hippodromos slaví své první výročí. Hekatomba pořádá malou slavnost, na kterou pozve i svého první muže s jeho novou ženou Synekdochou. Hippodromos žárlí a trochu se hádají.
Přicházejí hosté. Ženské drbou své manžely, vztahy jsou hodně promíchané, rozvod je v módě. Sportovec Rekordikles svádí ženy a tahá z nich peníze. Hekatomba se s ním líbá a vidí ji u toho Kontokorentos - její bývalý manžel. Dá jí dárek a pro manžela zabalenou sošku. Hippodromos ji rozbalí a zjistí, že to je vůl. Chvíli se ještě ovládá, ale pak ztropí scénu a hosté odchází.

Obraz druhý (dolejších deset milionů Abdérských)
Kramářky, zelináři a žebrák si stěžují na bídu a pomlouvají Kontokorenta a Hekatombu. Na chvíli se snaží zaujmout pány, aby něco koupili, ale když z nich nic nekouká, opět je pomluví. Na obzoru se objeví zubař, a protože mu všichni něco dluží, utečou z tržiště.
Zubař Nejezchlebos je útěkem zákazníků zdrcen, protože teď nemá, čím by zaplatil taxiosla (je ještě v garanci a už má sjetý zadní kopyta...). Skočdopolis se nakonec nad zubařem smiluje, že nemusí platit hned, zato mu naúčtuje drachmu navíc za odpočinek v oslově stínu. Do hádky se zapojuje víc lidí. Za Skočdopolise se postaví Kontokorentos (stín vrhá věc a ta je soukromé vlastnictví), Nejezchlebose se zastane Hippodromos (Slunce způsobuje stín a Slunce patří všem). Strhne se rvačka mezi přívrženci jednotlivých názorů.
Z hloupé hádky se vyklube velký a slavný spor mezi Kontokorentem a Hippodromem, zatímco Nejzchlebos a Skočdopolis by z toho radši vycouvali.

Obraz třetí (když ještě civilizace nebyla)
Úvaha Nejezchlebose a Skočdopolise o tom, že civilizaci žene lenost. Písnička "Když ještě civilizace nebyla" (dokud nebyly peníze, žilo se lépe).

Obraz čtvrtý (osel a stín)
Šest tanečnic představuje tři osly a tančí na refrén předešlé melodie.

Obraz pátý (spravedlnost je slepá)
Začíná soud. Než se Nejzchlebos a Skočdopolis nadějí, mají oba přišitou kauci deset tisíc drachem za provozování obchodu načerno a urážku soudu. Dionýsos se za ně chce zaručit, ale nikdo mu nevěří, že je bůh a Paprikides (soudce) ho dá zavřít společně s oslařem a zubařem).

DÍL DRUHÝ

Obraz šestý (na balkóně je zima)
Kontokorentos a Rekordikles (Oslaři) plánují osvobození zubaře, jen aby na něj mohli hodit (jako na představitele Stínařů) naplánované zapálení radnice. Kontokorentos je přesvědčen, že nejlepší bude vyvolat občanskou válku.
Rekordikles odvede Nejezchleba do svého domu, neví ovšem o tom, že Nejezchlebos pomohl z vězení i Skočdopolovi. Za Rekordiklem přijde Synekdocha, jež utekla svému muži a chce s Rekordiklem zůstat. Vzápětí dorazí Hippodromos a svěřuje Rekordiklovi do opatrování Hekatombu. K dovršení zmatku se objeví Paprikides, jehož je Rekordikles nucen u sebe uložit.
Dorazí Kontokorentos, a když zjistí, že jeho žena je u Rekordikla, využije to k tomu, aby ho přinutil ke spolupráci. Rekordikles kvapně souhlasí a odchází s Kontokorentem. Rozrušenou Hekatombu a omdlévající Synekdochu ponechají jejich osudu.
Do domu vtrhne rozzuřený Hippodromos, který viděl odcházet Kontokorenta. Je přesvědčen, že si tam s ním dala Hekatomba schůzku. Ta mu však ukáže omdlelou Synekdochu, a tak zakryje vlastní vinu. Hippodromos je nadšený, že jeho nepřítel je paroháč a i se ženou odejde.
Paprikides narazí na Skočdopolise a Nejezchleba, chce je dát znovu zavřít, oni mu však řeknou, že za vším je Kontokorentos. Vrací se Rekordikles a potvrdí, že Kontokorentos je na radnici. Paprikides vyráží, aby ho našel.
Rekordikles chce zabít Nejezchleba za to, co Paprikidovi prozradil, ale Skočdopolis ho zachrání a společně Rekordikla zbijí.

Obraz sedmý (zlatá střední cesta)
Skočdopolis a Nejezchlebos zpívají píseň o oslovi, jenž poslechl staré a šel zlatou střední cestou. Že ale po ní chodili všichni osli, nebylo na ní nic k jídlu a osel hladem zcepeněl.

Obraz osmý (nesmrtelný osel)
Paprikides vyhledá Kontokorenta odhodlán nechat ho zavřít. Avšak Kontokorentos ho umluví a Paprikides se k němu přidá.
Nejzchlebos a Skočdopolis se rozhodnou zabít osla (Nejezchlebos to dokáže až poté, co mu zaváží oči). Přijde do toho Hippodromos, a když slyší mluvit Skočdopolise o vraždě, myslí, že zabili Kontokorenta a Abdéra je tedy jeho. Rozjařeně odchází.
Nejezchlebos se trápí, že je vrah. Do toho přichází Kontokorentos. Slyší jeho řeči a myslí, že zabil Hippodroma! Cestu k vedení Abdéry má volnou.
Kontokorentos a Hippodromos se shledají a zjistí, že ani z jednoho z nich, ale z osla uniká život. Volají k oslovi lékaře. Přijdou dva, a protože jejich názory na léčbu se liší, tak osel vykrvácí, než se dohodnou.
Hippodromos je zničen, ale Kontokorentos jej přesvědčí, že by se oba mohli přestrojit za osla a vést "novou" Abdéru společně. Tak tedy předstoupí před lid a ohlásí vznik třetí říše - Říše Osla a Stínu!

Obraz devátý (bůh suď!)
Nejezchlebos a Skočdopolis diskutují a novinkách a zpívají "Bůh suď!" o poměrech v Evropě okolo roku 1930.

Obraz desátý (k čemu je osel?)
Nejezchlebos a Skočdopolis mají být popraveni jako zrádcové. Přichází Vůdce - Osel (Kontokorentos a Hippodromos v kostýmu). Skočdopolise a Nejezchleba zachrání před jistou smrtí bůh Dionýsos, jenž sešle tmu (není vidět Osel ani Stín). Vyhladovělí lidé se ve tmě vrhnou na Osla a spořádají ho. Hra končí písní o moudrosti lidí, která se pojí s dostatkem chleba.

ZNAKY:

Narážky na dobu, jazyk (tuhle jsem tam poznala dva moc fajn důstojníci), kombinace antiky a moderní doby (olympijský sportovec láká slečnu na nové trampské desky); byrokracie; schopní manipulátoři (zmíněn Hitler) a lidé, kteří jdou za přeludy; vše podáváno s nadhledem, humorem a doprovodnými písněmi.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Vložené: 06.09.2010

   
­­­­

Diskuse k výpisku
Jiří Voskovec - Osel a stín







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)