ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Urban Miloš (*04.10.1967)

   
­­­­

Hastrman: Zelený román

Hastrman je velkoryse vyprávěný příběh psaný na dvojí téma - konfrontuje se zde problém ekologie s fenoménem oběti. Rozkročen mezi dvě staletí, několik pohádek a desítky mýtů, vede si autor za ruku divného mužíka, aby vyčistil zdejší vody od nánosu bahna. Z románu stříká mrva, krev a špatné svědomí, ale tomu se u Miloše Urbana nikdo nediví. Pozoruhodné je, že próza, jež by se bez nadsázky dala označit za černou knihu ekoterorismu, je především knihou zelenou.
Kniha obdržela cenu Litera za nejlepší knihu roku 2001 v kategorii próza.

Hastrman je postmoderní román s ekologickou tématikou a folklorními prvky.

Vypravěčem příběhu je hastrman Johanes Salmon, baron de Caus, v němž se prolíná přirozený a nadpřirozený svět. Patří mu pozemské panství, ale ve druhé ze svých podob obývá i říši pod hladinou rybníků. Charakter ostatních aktérů vyplývá z povahy prostředí, v němž se pohybují - barokní vesnice a industrializovaný venkov současnosti - a ze zvoleného žánru. Ženskou partnerku tvoří Hastrmanovi mladá vesničanka Kateřina.

Román je rozdělen na dvě části - první formou palimpsestu (= rukopis psaný na pergamenu) vesnického realismu zachycuje Hastrmanův pobyt v severních Čechách doznívajícího baroka, jeho vztah k vesnickému obyvatelstvu i k okolnímu řádu přírody. Hrdina a zároveň vypravěč příběhu se mimo jiné násilím zmocňuje jedné z vesnických dívek - Kačenky - a nakonec ji mrtvou ukrývá v ledových sklepeních svého domu. Text je proložen líčením místních folklorních zvyklostí a adorací systému přírody jako nejvyššího druhu harmonie. Druhá polovina knihy se odehrává v současnosti, tj. na konci 20. století, a zobrazuje návrat protagonisty do zničeného, plundrovaného kraje mrzačeného povrchovou těžbou a necitlivým přístupem moderní doby vůbec. Dominanta a mytické srdce krajiny, posvátné prameniště okolních vod, hora Vlhošť, umírá násilnými zásahy a má být brzy celá odtěžena. Hastrman využívá všech prostředků, aby svůj kraj zachránil, a neváhá se uchýlit k ekoterorismu. V naději křísí mrtvou Kačenku a ta se v utopickém závěru spolu s ním podílí na zacelování civilizačních ran Vlhoště, prakticky pomáhá horu opět vztyčit a vzkřísit. Výchozím bodem románu je fakt stability přírodního řádu a neomluvitelnost lidských zásahů do něj. Analogicky k tomu lze potom hovořit o existenci a poškozování řádu univerza či bytí obecně, respektive i v duchovním smyslu. Jakkoli se jedná o text ideologicky determinovaný, objevují se v něm v tomto smyslu i náznaky sebeironie. Hyperbolizované formulování fanatismu lze chápat zároveň jako jeho kritiku. Urbanova promyšlená kompoziční výstavba vykazuje smysl pro proporčnost a pro účelnost detailů. Obě části knihy jsou důsledně odlišeny v duchu proponovaných žánrů, první polovina je komponována na základě cyklického a mytizovaného času křesťanského, ale i pohanského roku, člení ji posloupnost svátků a obřadů, zatímco druhá se zcela poddává civilizačnímu chaosu a lineárnímu úprku odnikud nikam.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Martina O., 17.03.2009

­­­­

Diskuse k výpisku
Miloš Urban - Hastrman: Zelený román







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)