ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

   
­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 2.19
Hodnoceno: 140x Prosím, ohodnoť práci

Ráno moudřejší večera

Toto přísloví nám říkávali naše babičky a dědečci, prababičky a pradědečci a tak dále a tak dále. Něco na této větičce asi bude, když ji lidé používají už tak dlouho. Zkusím o tom v této slohové práci popřemýšlet.
První, co nás asi napadne, když takové přísloví uslyšíme, nejspíše bude, že téměř na každou věc, co děláme, nějaké to babiččino přísloví najdeme. Vymýšleli je lidičkové za dávných a dávných časů. Jsou to větičky vzniklé ze zkušeností. Jsou plné pravdy, i když si to někdy nechceme připustit. Většinou se strefí "do černého".
Když si přečtu větu 'Ráno je moudřejší večera', vybaví se mi náš obyčejný den. Ráno vstáváme plní síly, energie, odpočatí snad i většinou usměvaví. Máme před sebou celý den. Naše tělo přes noc "dobilo baterky". Lehce se můžeme soustředit na důležité věci. Dokážeme rychle reagovat a uvažovat. Dobře vstřebáváme nové informace. Jsme připraveni na nový den. Tak tohle je to moudřejší ráno. Nemůžeme být ovšem takto výkonní po celý den. Nejsme roboti. Tělo i mysl si chce po nějakém čase odpočinout. Čím blíže večeru, tím častější vyžaduje odpočinek. Během dne na nás zanechává stopu vše, co děláme. Tělo se unavuje a unavuje a unavuje. Nejen tělo i naše myšlení. Večer už naše mysl není tak bystrá, a proto není večer ani zdaleka tak moudrý jako ráno.
Další pohled na toto přísloví vnímám pohledem spíše obrazným. Ráno moudřejší večera pro mě znamená, že není dobré jednat impulsivně. Že je lepší počkat jakoby do rána - až se nám věc v hlavě rozleží a aspoň trochu si promyslíme a zvážíme, co máme v plánu udělat. Mnohdy jednáme neuváženě a jak se říká "s horkou hlavou". Věci, které potom děláme, už třeba někdy nejdou vzít zpět. Potom toho můžeme litovat ještě pěkně dlouho. Neříkám, že by se mělo přemýšlet nad každou maličkostí a zvažovat její pro a proti. Rozhodně ale není na závadu zdravá rozvaha.
Přece jenom je ale člověk tvor tvrdohlavý. Na nějaké to přísloví nedá dřív, než si sám zkusí jeho pravdivost. To si tak řeknete, že už je to dávno, co někdo něco takového vymyslel a že to už přece vůbec nemusí platit. Ale ať chceme nebo nechceme, jsou tady okolo nás, platí a ještě dlouho platit budou.

Tisk (Ctrl+P) Uložit jako PDF

Zdroj: Eldik, 09.10.2005

­­­­

Diskuse ke slohové práci
Ráno moudřejší večera

Tomáš Bernkopf (10.01.18, 8:25): Tato práce se mi moc líbí. Zajímalo by mne stáří autora (autorky) a zda práci napsal/a úplně sám/a.






MAPY WEBU Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé DŮLEŽITÉ INFORMACE Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti OPTIME - prodej reklamy - marketingové zastoupení pro Český-jazyk.cz
- web: www.optime.cz
- kontaktní osoba: Mgr. Marek Sochor
- více informací o možnostech reklamy na Český-jazyk.cz


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)

Upozornění

 

Stop blokování reklam

Milý návštěvníku serveru Český-jazyk.cz,

omlouváme se, že Ti musíme zobrazovat toto hloupé vyskakovací okno, ale zjistili jsme, že je ve Tvém internetovém prohlížeči aktivní blokátor reklam, díky kterým mohou dnes tyto stránky bezplatně fungovat.

Pokud nechceš být tímto oknem neustále rušen, prosíme Tě, aby sis blokování reklam vypnul či si alespoň přidal výjimku pro náš web.

Jedině peníze z reklamy nám pomáhají tyto stránky udržovat v provozu a neustále je obsahově i rozvíjet.

Děkujeme Ti mnohokrát za pochopení.

tým Český-jazyk.cz

 

Toto sdělení zavřeš klávesou Esc nebo kliknutím na křížek v pravém horním rohu.
Po zavření okna nedojde k žádnému omezení funkčnosti serveru Český-jazyk.cz, nicméně, každé další načtení stránky může být doprovázeno otevřením tohoto upozornění, nedojde-li k odstranění či úpravě blokování reklamních ploch.

­