ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

   
­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 2.52
Hodnoceno: 81x Prosím, ohodnoť práci

Moderní škola aneb i tom je školství

Nad problémem školství je mnoho otazníků. Jak se bude systém školství dále vyvíjet? Bude dostatek peněz na hrazení platů učitelů či profesorů, nejnutnějších školních pomůcek a dalšího vybavení? Hodně se mluví o kritickém nedostatku financí. Pokud se nad touto situací zamyslíme opravdu důkladně, zjistíme, že to není úplně pravda. Pokud by opravdu ve školství finanční prostředky scházely, neměli by ředitelé jednotlivých institucí drahé notebooky, videa, televize a mnoho dalších, velmi drahých věcí, především pro svou potřebu a reprezentaci.
Ale co tak otázka modernizace škol, myslím tím tedy použít již zmíněné finance na to, aby školy byly pro studenty něčím ideálním.
Jak si představuji ideální, moderní školu já? "Škola hrou" ... tak tento slavný výrok ještě slavnějšího učitele národů zná snad každý. Ale bohužel se nedá říci, že by se jím dnešní školství řídilo. Vše zůstalo ve starých kolejích a chudák Jan Ámos Komenský netuší, že ani za tu dlouhou dobu se vzdělávací systém téměř vůbec nezměnil.
V dnešní počítačové éře škola značně pokulhává za okolním světem. Kamenné školní destičky, na které se psalo už v době starověkého Egypta, za několik tisíc let vystřídaly sešity, zatímco představa Země jako placky nám dnes připadá doslova směšná. No uznejte sami, že s pokrokem systému výuky to není zas taková sláva. Buďme alespoň rádi za zavedení Windows do všech školních počítačů a šťastni můžeme být za Internet, celosvětovou síť vzájemně propojených počítačů.
Ono ta škola zase není tak špatná, když máte dobré učitele, výborný třídní kolektiv a schopné kuchařky ve školní jídelně. U takového ideálu jsem se rozplývala, když jsem četla několik řádek o školách a školství v Americe a bylo to na zmíněném Internetu ... vyprávěla zde řada studentů - "Do školy vstupujeme na kartu, takže se tam nikdo nežádoucí nemůže dostat. O přestávkách vždy chodíme na školní hřiště a ve školní jídelně máme na výběr z několika jídel." Tohle už se trochu přibližuje mému školnímu ideálu, takže jak by podle mě měla vypadat dokonalá škola? Hlavně záleží na učitelích. Ty by mělo učení především bavit. Svoji náladu obvykle přenáší na žáky a pod vlivem "domino efektu" jsou všichni otráveni. Myslím, že by řadu kantorů učení bavilo mnohem více, pokud by za jejich zády nevisela nesmazaná popraskaná tabule, ale velký LCD projektor. Na něm by žákům mohli pouštět animace a názorněji vysvětlovat učivo, prostřednictvím internetu ukazovat obrázky země, kterou by probírali v zeměpise ... prostě ráj. Před každým žákem by stál počítač místo sešitu a všechny by byly propojené. Navíc by žáci měli možnost komunikovat s kamarády v jiné zemi světa a klidně se jich ptát na okolní život.
Ihned mě napadá další problém, kterým jsou, jak jinak – papuče. Spousta učitelů si stále stěžuje, že se žáci nepřezouvají, chodí v teniskách, tím se jim zapařují nohy, nebo špiní ještě ráno čisté ponožky pobíháním po škole naboso. Určitě by pomohlo, kdyby každý žák měl v přízemí na chodbě vlastní skřínku, kde by si každý den nechal papuče a nějaké ty "dvoukilové" učebnice. Ne každý má takové štěstí jako já a takou skříňku má ve škole k dispozici. Skřínky by vyhladily další vroubek – krádeže.
Těm by zamezila vstupní karta žáka do školy s kódem. Tak by měli učitelé ihned přehled kdo je a kdo dnes není ve škole. Mohl by se tak čas vymezený na "Kdo chybí?" využít mnohem efektivněji. Zároveň by ředitel věděl, kdo zničehonic opustil školu.
Součástí každé školy by měla být knihovna. V databázi počítače by byly zařazeny všechny knihy a stručný popis, kde je najít. Mohla by zde být série kvalitních počítačů s výukovými programy. Žáci pak určitě dobrovolně zůstanou déle ve škole a druhý den do ní půjdou rádi.
Myslíte si, že mozek dokáže intenzivně pracovat celých 8 hodin? Nic jiného mu nezbývá, ale přeci jenom sem tam "vynechá". Pokud se máme v hodinách pilně soustředit, což si určitě učitelé přejí, měly by být delší přestávky, aby si náš unavený mozeček odpočinul. V mé ideální škole by byly přestávky dlouhé alespoň 15 minut a pauza před odpoledním vyučováním 1 a půl hodiny. Je sice pravda, že by se tak vyučování značně protáhlo, ale proč ne, když ve škole stejně trávíme většinu svého mládí.
Na závěr si znovu zavzpomínám na Jana Ámose. Někdy na základní škole jsem se setkala s jeho obrazem, kde bylo mimo jiné napsáno: "Má-li se člověk stát člověkem, musí se vzdělávat." Naprosto s ním souhlasím, ale většina lidí si pod pojmem vzdělávání představí pouze školu. Vždyť vzdělávání není jenom chodit do školy, plnit domácí úkoly a další často velice náročné požadavky učitelů. Proto poslední věc, kterou bych zavedla na "dokonalé škole", jsou žádné nebo alespoň méně domácích úkolů. Proč taky? Do školy chodíme proto, abychom se učili a ne jen pro zadávání "strana, cvičení...". Bez rozsáhlých povinností by žáci měli více času na četbu knížek a další vzdělání jako "něco navíc".
Asi tak bych proměnila naše české školičky. Tak, aby byly na stejné úrovni jako ve světě. Proč nechtít víc? Ano, moderní škola aneb i o tom je školství...

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

­­­­

Diskuse ke slohové práci
Moderní škola aneb i tom je školství







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)