ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: 1.74
Hodnoceno: 43x Prosím, ohodnoť práci

Má státní maturita smysl?

Letošní rok je pro mě něčím výjimečný. Skládám totiž maturitní zkoušku. A to ne ledajakou. Ministerstvo školství si pro nás připravilo úplnou novinku - státní maturity. V čem jsou tak jiné a proč vzbuzují tolik kontroverzí?

Od předchozích maturit se nová verze liší dost radikálně. Studentům sice zůstává volný výběr dvou či více školních, takzvaně profilových předmětů, ale zkoušky týkající se češtiny, cizího jazyka a matematiky jsou upraveny zvláštními normami. Nemá cenu tu rozepisovat veškeré odlišnosti, důležitější je položit si otázku, zda vůbec mají nové státní maturity smysl? Vždyť proč by se měl měnit dosud zaběhnutý systém a řád zkoušek dospělosti?

Jedním z nejpádnějších argumentů pro státní maturity je srovnání úrovní těchto zkoušek na všech školách. K čemu je to ovšem platné, když si student může vybrat ze dvou úrovní obtížnosti?

Dalším důvodem, proč tyto zkoušky zavést, bylo zohledňování výsledků při přijímacím řízení na vysoké školy. Myslím, že tohle má svůj smysl, budou s tím však univerzity souhlasit? A do jaké míry by maturity mohly přijímací zkoušky nahradit? Nebylo by lepší na tvorbě zkoušek s vysokými školami rovnou spolupracovat, než jim pak předhodit hotové, leč pro ně ne tolik dokonalé dílo?

Na druhou stranu tu jsou ale i argumenty stojící proti zavedení státem tvořených maturit. Asi tím nejpádnějším z nich je finanční záležitost celé této akce. Vždyť celý vývoj a organizace zkoušek již přišla na stamiliony. Nebylo by tedy výhodnější ponechat staré, ale levnější maturity?

Dalším protiargumentem je paradoxně to, co jsem uvedl jako jednu z hlavních výhod, totiž stejné testy na všech druzích škol. Je opravdu spravedlivé, aby student osmiletého gymnázia skládal test stejné úrovně jako žák na učilišti?

Tento problém má vyřešit volba obtížnosti zkoušky. Tím je však ale popírán základní princip těchto maturit, tedy stejné maturity pro všechny. Mají potom tyto státem tvořené zkoušky opravdu smysl, anebo jde pouze o další z takzvaných tunelů?

Myslím, že odpověď se dozvíme časem, o budoucnosti státní maturity totiž stejně nakonec rozhodne naše úspěšnost u zkoušek a konečný postoj univerzit. A nebo ne?

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: ,

   
­­­­

Diskuse ke slohové práci
Má státní maturita smysl?







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)