­­­­

Aktuální známka: 2.44
Hodnoceno: 494x Prosím, ohodnoť práci

Mandragora (film)

Český film Mandragora je dílo polského režiséra Wictora Grodeckiho. Vypráví příběh dospívajícího chlapce, který utekl z domova do Prahy. Tam se musí protloukat, jak jen to jde a jako mnoho dalších zvolil ne zrovna správnou cestu.
Stručně k obsahu filmu: Hned na Hlavním nádraží v Praze Odchytil Marka (tak se jmenuje hlavní hrdina) jakýsi vyhledávač nových "talentů". Odvedl ho ke svému příteli, který ho zaučil v homosexuálním pohlavním styku. Marek se později seznámil s o rok starším Davidem a vydali se na dráhu pražských prostitutů, zlodějů a feťáků. Příběh končí tak, že David je ve vězení a Marek umírá na záchodku hlavního nádraží ani ne metr od svého otce, který se ho do Prahy vypravil hledat.
Film samotný působí velice pošmurným dojmem. Celková smutná nálada filmu způsobená tím, že za celou délku trvání (130 minut) není ani jednou vidět slunce, je ještě znásobena šedí a špínou ulic velkoměsta. V tomto snímku je ukázán každý detail ze života pražského prostituta. Není zde ani náznak jakékoli cenzury. Proto nejsou nadávky, erotické scény (sice muže s mužem) či zkrvavené obličeje ničím neobvyklým. Zvláštní varování: nepouštějte k filmu babičky, dělalo by se jim špatně a pořád by se křižovaly. V žádném případě se však nejedná o nějaký ubohý erotický film či porno. Už jenom proto, jelikož zde není ani jedna nahá žena.
Poslání filmu je úplně jiné. Mělo by odradit mladé lidi od podobné životní dráhy, jakou si zvolil Marek. Právě proto je ve filmu každý detail a nic nezůstalo skryto.
Začátek celého Markova neštěstí je naprosto standardní. Hádka s otcem, problémy se školou, která ho nebaví, zkrátka to, co se stává mnoha mladým lidem v jeho věku. Zajímavá je následná proměna hlavního hrdiny. Ten, ač nejprve zděšen z toho, co by měl dělat, se nakonec podvolí a později se mu to dokonce začne líbit při vidině snadného zbohatnutí. Stále je v něm však něco lidského. Něco, co ho trochu odlišuje od všech ostatních (třeba, když odmítá na hřbitově okrást starou babičku). Nic ale netrvá věčně. Nakonec i Marek začal brát drogy, k čemuž se připojila pomsta pražských bossů podsvětí a další mladý život vyhasl.
Myslím, že na film by se mohl podívat prakticky každý přibližně od dvanácti let nahoru. Na každém pak už záleží, jestli film vezme jako čekání od jedné erotické scény ke druhé nebo jako výborné realistické dílo líčící skutečný život v pražských ulicích.

­­­­