­­­­

Aktuální známka: 2.08
Hodnoceno: 38x Prosím, ohodnoť práci

Dekameron (kniha)

Známá sbírka příběhů Dekameron je dílem proslulého italského básníka a novelisty Giovanni Boccaccia, jenž je všeobecně považován za zakladatele italské umělecké prózy. Jak již název napovídá (deka znamená deset a hemera den), jedná se o sto příběhů, konkrétně novel, kterým nechybí jejich typický překvapivý konec. Dílo vznikalo mezi roky 1348 až 1353. Hned po vydání byla kniha odsouzena církví.

Příběhy se odehrávají po celé Itálii a jsou zasazeny do doby středověku. Vypráví si je deset lidí po deset dní. Každý den všichni vypráví po jednom příběhu. Sedm žen a tři muži totiž prchají z Florencie před morem, který vypukl roku 1348. Jde o obyčejné občany a v knize nejsou příliš popisováni. Spíše je kladen důraz na vyprávěné příběhy. Novely nalezly námět v žárlivosti, lásce, nevěře a v mnohých dalších věcech.

Příběh, který se mi nejvíce zaryl do paměti, byl o ženském klášteře. Z něho utekl původní zahradník a pak doma mluvil o tom, co zde zažil. To zaslechl mladík Masetto, jenž si vše od Nuta poslechl. Rozhodl se, že se do kláštera vydá a ujme se místa zahradníka. V klášteře však pak dělal, že je němý. Jednoho dne usnul pod stromem a toho využily dvě jeptišky. Masetta odvedly do blízké kůlny a tam se s ním obšťastnily. Toho si však všimly ostatní jeptišky, které se nejdříve rozhodly, že půjdou žalovat abatyši. Potom však svůj názor přehodnotily a rozhodly se, že si užijí stejně jako předchozí dvě jeptišky. Toto se několikrát opakovalo. Avšak pak si začala stejně počínat i sama abatyše. To už Masetto nevydržel a začal mluvit. Abatyši vše řekl. Vysvětlil jí i to, že už je z toho příliš vyčerpaný, protože je na něj příliš mnoho žen. V tom mu dala za pravdu a začala se o něj s jeptiškami spravedlivě a pravidelně střídat. Ve staří odešel Masetto z kláštera bohatý a šťastný.

Kniha mě bavila a určitě bych ji doporučil všem svým vrstevníkům i lidem starším, než jsem já. Zkrátka těm, kteří již dokáží plně pochopit smysl dění v knize. Sbírka je čtivá a nezabývá se například příliš dlouhými popisy okolního prostřední a podobně. To považuji za velké plus. Dekameron jednoduše stojí za přečtení!

­­­­