ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­­­­
Hodnocení práce slohovky

Aktuální známka: ---
Hodnoceno: 0x Prosím, ohodnoť práci

Úroveň jazykové kultury v pořadu Televizní noviny

Ráda bych se v tomto textu zaměřila na kritiku pořadu Televizní noviny spadající pod komerční televizi Nova. Zmíněný pořad rozeberu z hlediska jazykové kultury, tedy vytříbenosti a správnosti vyjadřovacích prostředků.

Jedná se o publicistický pořad, který má za úkol informovat občany o dění ve světě i u nás. Zpravodajskou relaci vždy moderuje dvojice moderátorů ve složení muž a žena a na televizních obrazovkách ji lze sledovat každý den v pravidelném čase od roku 1994. Každý den je sledována zhruba dvěma miliony diváků, což ji řadí mezi nejsledovanější publicistické pořady. Měla by zde tedy být jistá úroveň vyjadřování, přednesu a sdělování informací.

Jak se při takovém typu pořadu očekává, jazyk moderátorské dvojice je spisovný a přednes hlasitý, tudíž dobře slyšitelný. Ovšem co nelze opomenout, a co již značně ubírá na dojmu, je rychlá mluva nejen moderátorů, ale i reportérů majících živé vstupy. To vede k následným častým přeřekům, kterých může být průměrný divák velmi často svědkem. Další výtkou je chybná, někdy až otřesná intonace hlasu reportérů. Na taková pracovní místa, kde lidé oslovují diváky a sdělují jim důležité informace, by měli být zaměstnáváni pouze lidé zkušení ve svém oboru, a ne studenti čerstvě vyšlí ze škol.

Jenže zde se můžeme setkat s dalším problém, a to že se komerční stanice snaží zaujmout především vzhledem. Neupřednostňuje tedy pouze pohledné mladé moderátorky před zkušenostmi ostřílených reportérů, ale také celkový design Televizních novin je zaměřen na moderní grafické zpracování. Technickou vybavenost a kvalitu nelze upřít, ale je otázkou, zda je to u tohoto druhu pořadu vhodné a zda by se neměli zaměřit spíše na sdělování informací.

Nyní se pojďme zaměřit na obsahovou stránku vysílaných reportáží. Záběr témat není prakticky nijak omezen, což je určitě dobře. Pořad by nemohl být zaměřen jen na politické a kulturní dění u nás nebo ve světě. Ovšem můžeme zde najít i spoustu reportáží, u nichž se můžeme pouze domnívat, zda je účelem pobavit diváka prostým a bezúčelným humorem, či jde o pouhou výplň času. Patří snad do Televizních novin, programu, kde mají být podávány seriózní informace, například bezduchý humor Ládi Hrušky? Kupříkladu jeho proslulá reportáž, jak nejlevněji uvařit z kuřecích kůžiček nebo prázdninový inspektor, který zjišťuje stavy ubytovacích zařízení či památek po celé republice?

Avšak musíme si opět připomenout, že se jedná o televizní pořad komerční televize. Jejím účelem je tedy ohromit a zaujmout diváky. Na rozdíl od veřejnoprávní televize je jejím provozovatelem mediální společnost, tudíž je placena především reklamami. Odtud pramení cíl co nejvíce zaujmout diváka, a proto se reklamy vyskytují již během pořadů, jako jsou Televizní noviny, nebo jsme místo reportáže nuceni zhlédnout upoutávku na nový díl seriálu televize Nova.

Ale i přesto si Televizní noviny zachovávají početnou přízeň diváků. Stále více lidí upřednostňuje pořad televize Nova před Událostmi veřejnoprávní televize ČT1. Úroveň sdělovacích prostředků jim tedy zřejmě nevadí, nebo vadí, ale nehodlají s tím nic dělat. Tím pádem si po čase na nedostačující úroveň ve sdělování informací zvyknou, pokud se tak již nestalo, což se bude projevovat i v jiných sférách médií a i v soukromých životech lidí.

Tisk (Ctrl+P) Uložit jako PDF

Zdroj: mohr55, 30.06.2018

­­­­

Diskuse ke slohové práci
Úroveň jazykové kultury v pořadu Televizní noviny

Buďte první, kdo přidá komentář.

Brigda    





MAPY WEBU Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé DŮLEŽITÉ INFORMACE Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti OPTIME - prodej reklamy - marketingové zastoupení pro Český-jazyk.cz
- web: www.optime.cz
- kontaktní osoba: Mgr. Marek Sochor
- více informací o možnostech reklamy na Český-jazyk.cz


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)

Upozornění

 

Stop blokování reklam

Milý návštěvníku serveru Český-jazyk.cz,

omlouváme se, že Ti musíme zobrazovat toto hloupé vyskakovací okno, ale zjistili jsme, že je ve Tvém internetovém prohlížeči aktivní blokátor reklam, díky kterým mohou dnes tyto stránky bezplatně fungovat.

Pokud nechceš být tímto oknem neustále rušen, prosíme Tě, aby sis blokování reklam vypnul či si alespoň přidal výjimku pro náš web.

Jedině peníze z reklamy nám pomáhají tyto stránky udržovat v provozu a neustále je obsahově i rozvíjet.

Děkujeme Ti mnohokrát za pochopení.

tým Český-jazyk.cz

 

Toto sdělení zavřeš klávesou Esc nebo kliknutím na křížek v pravém horním rohu.
Po zavření okna nedojde k žádnému omezení funkčnosti serveru Český-jazyk.cz, nicméně, každé další načtení stránky může být doprovázeno otevřením tohoto upozornění, nedojde-li k odstranění či úpravě blokování reklamních ploch.

­