ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Way Brian (*12.09.1923 - †23.02.2006)

   
­­­­

Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací

Publikace anglického autora, jednoho ze zakladatelů výchovné dramatiky, je určena všem, kteří se chtějí věnovat dramatické výchově - učitelům, rodičům, vychovatelům. Čtenář v ní najde modely a příklady, jejichž společným principem je tvořivost a individuálnost s cílem rozvíjet osobnost žáka.

Než se člověk začne zabývat rozvojem osobnosti pomocí dramatu, je třeba si vymezit význam slova drama v této rovině. Drama tu není chápáno jako způsob získání informací, ale zkušeností. Na poli akademickém by bylo slovo slepý vysvětleno jako člověk, který nevidí. Pokud se ale věnujeme dramatu, slovo slepý lze ostatním vysvětlit tak, že jim zavážeme oči. Tím získávají zkušenost a jedná se o zkušenost zúčastněných. Nejedná se o komunikaci mezi herci a diváky, jak to bývá v divadle.
Na rozvoj osobnosti má vliv rozvoj intuice, kterou je nutno cvičit pravidelně stejně jako ostatní prvky. Děti ji získají tím, že jim řekneme, co by měly dělat, ale neřekneme jak. Musí to pojmou podle svého. Tím se učí také obrazotvornosti. Ze začátku je dobré, když si své úkoly připravují ve skupince dvou až sedmi lidí. Měly by se na daný úkol soustředit.
Důležité je cvičení všech smyslů. Sluch je možné cvičit tím, že se dítě zaměří na zvuky, které jej obklopují a postupně se je bude snažit oddělit. Dalším možným cvičením je například to, že děti zavřou oči, učitel něco udělá (třeba zavře okno, projde se po místnosti) a děti poznávají dané zvuky. Také lze děti spárovat, jeden člen by si něco četl, druhý na něj mluvil a ten první se musí soustředit jen na čtení. Druhým smyslem je zrak. Ten je možno zlepšovat například tím, že dětem ukážeme věci na stole, pak zavřou oči, já něco změním a ony budou rozpoznávat právě ty změny. Dalším cvičením na zrak je to, že někdo ukáže sérii pohybů a druhý to zopakuje. Hmat lze cvičit poznáváním věcí se zavřenýma očima. Dotekem pak můžeme poznávat vlastnosti daného předmětu, například z jakého materiálu je vyroben nebo jestli je měkký či tvrdý.
Co je také nutno cvičit, je obrazotvornost. To můžeme dělat třeba tím, že budeme vyprávět příběh a děti ho budou doplňovat zvuky či budou samy dotvářet jeho závěr. Dále má na rozvoj osobnosti vliv umět správně relaxovat, umět se uvolnit a překonat napětí. Dalším důležitým prvkem je koordinace těla, mysli, srdce a ducha, kterou můžeme dosáhnout skrz hudbu a tanec. Nesmíme zapomínat ani na rozvíjení a obohacování faktorů, které už existují - například řeč: nesmíme se bát říci svůj názor. Je třeba překonat strach z neúspěchu.

Vytisknout (Ctrl+P) Stáhnout v PDF

Zdroj: Malenicka, 03.05.2008

­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník - nenalezen žádný další obsah z autorovy tvorby
Čítanka - nenalezen žádný úryvek z autorovy tvorby
Životopisy - autorův životopis nenalezen
­­­­

Diskuse k výpisku
Brian Way - Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací







Mapy webu Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé Důležité informace Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti - Nastavení soukromí


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)