ČESKÝ JAZYK Literatura aneb studentský underground - čtenářský deník, životopisy, čítanka, slohové práce, slovníček pojmů - www.cesky-jazyk.czwww.cjl.cz | www.literka.cz Publikování nebo další veřejné šíření obsahu serveru Český-jazyk.cz je bez písemného souhlasu provozovatele výslovně zakázáno! Užití výhradně jen pro osobní účely je možné.



Menu

­

Němcová Božena (*04.02.1820 - †21.01.1862)

­­­­

V zámku a v podzámčí (rozbor) (3)

NA JAKÉM KONTRASTU JE POVÍDKA ZALOŽENA?

Největší rozdíly jsou mezi zámkem a podzámčím. Dále je zde popsán rozdíl mezi bezstarostným životem v přepychu a hladem, chudobou a zápasem s cholerou. Je zde kontrast mezi osudy psa Joliho, který má každý den vybrané lahůdky, a malého Josífka, jenž zemřel hladem. Výrazný rozdíl nalezneme i mezi zlou mamzel Sárou a klíčnicí Klárkou, která je velice obětavá a každý den se dělí o své jídlo s Vojtěchem.

JAK AUTORKA POPISUJE ŠLECHTICKÉ PROSTŘEDÍ? SVÉ TVRZENÍ DOLOŽTE CITACÍ Z TEXTU, POPŘ. UVEĎTE KONKRÉTNÍ SITUACE Z TEXTU.

Výrazně odděleno od zbytku města.

Zámek stál na vršku a pod ním leželo městečko. Řeka tekoucí okolo města u paty vršku dělala hranice mezi majetností panskou a městskou a jedním pramenem jejím bylo město kolkolem obehnáno.

Šlechtici mají vše - dostatek jídla, čistý dům, pohodlí, peníze i přepych.

Do první třídy počítali se zámožní hospodáři, co měli svůj dům, dvorec a hodně polí a jejichž paní a dcery klobouky nosily a v parádním pokoji kávové společnosti dávaly.
Z těch boháčů volila se obyčejně městská rada a starosta dle rady starého přísloví "kde peníze, tu i rozum".

Pani Skočdopolová naslouchá mamzel Sáře, nechává se jí zcela ovládat. Pořídí si tedy psa, aby se vyrovnala hraběnce, o které stále hovoří Sára.

Psíčka by měla mít vaše milost. Měli jsme u nás (tj. u hraběnky) také jednoho, dostali jsme ho z Anglicka - ach rozkošný můj Žoli - nemohu naň zapomenout! - a tu začalo o něm vypravovat, doložila, že takové psisko mít patří k nóbl tónu. - Paní ze Sprigenfeldu hned se pídila po psíčku a jeden dobrý přítel, chtěje se bohaté paní zavděčit, objednal jí žádaného mazánka - a dal za něj osmdesáte dukátů.

Starost o psa je na prvním místě - má dostatek jídla, pozornosti, pohodlí. Vypovídá to dosti o tom, co bylo pro paní Skočdopolovou důležité.

Sára snídala, snídal i on, kávu neb smetánku, a po snídani donesla ho Sára k paní, aby se s ním trochu potěšila... Vykoupala psíka, učesala, zaobalila do tenkého prostěradla, přikryla modrou atlasovou pokrývkou, která již k tomu určena byla, a nechala na polštáři uschnouti.

V poledne měl k druhému snídání trochu zadělávaného masa a ve čtyři hodiny sekaninku z prsíček kuřích, koroptvích neb z jiného lehko záživného masa.

JAK AUTORKA POPISUJE PROSTŘEDÍ CHUDINY? DOLOŽTE CITACÍ.

Chudina je nejpodřadnější a ta nejhorší součást města. Z ní pochází všechny nemoci.

Třetí třída konečně byla tak zvaná lůza, podruhovina, která živa byla "z ruky do úst". - Tuto kdyby chtěl kdo přirovnat v čemkoli s třídou první, bylo by to největší urážkou pro ně bývalo.

Nemají domov a toulají se po světě. Pod střechu je ze soucitu berou chudí lidé. Když už měli kde být, museli za to platit.

Ohřívat se v zimě a vařit svoji potravu chodili tito podruzi do velké ratejny k nádvorníkovi. Za takovou komoru musel podruh platit dvanácte zlatých stříbra nájmu do roka; za tu lacinou činži ale byl zase zavázán majiteli dvora, u něhož bydlel, pracovat po celý rok za jistou mzdu a jinam do práce, byť se mu byla i výnosnější naskytla, najímat se nesměl.

Vojtěch pochází nejprve ze středních poměrů. Poté, co mu zemře otec, se o něj stará matka. Práce má čím dál tím méně, a tak se dostanou do třídy podruhů. Život se Vojtěchovi dále mění po smrti matky a bratříčka. Ujímá se ho Sýkora.

Krejčí Sýkora měl malý domeček bez polí, měl pět dětí - a výdělky šly špatně.

Mlč, Vojtíšku, přej mamince, že má konec trápení, ona by nikdy nebyla zdravá.

Vojtíšek dostává jídlo od vrátného ze zámku a slečny Klárky.
Když zachrání Joliho, dostává se do prostředí zámku.

Paní ze Springenfeldu byla spokojena a oznámila krejčímu, že si Vojtěcha vezme do zámku; myslila, že budou nesmírně potěšeni tím; ale jeden ani druhý se neradoval. Sýkora si Vojtěcha zamiloval a Vojtěch měl Sýkorovic rád víc než kohokoliv jiného.

Ovšem zde není šťastný. Navíc ho paní brala jako loutku, ne jako člověka.

Když chlapce oblékli, pustil se do pláče a styděl se před kým ukázat v bílých punčoškách, při nichž lýtka vyspaná měl, ve fráčku premovaném a kalhotách krátkých aksamitových.

ZHODNOŤTE ZÁVĚR POVÍDKY. DOCHÁZÍ KE ZMĚNĚ CHOVÁNÍ POSTAV? JE KONEC PRAVDĚPODOBNÝ?

Paní Skočdopolová se nestarala o chudé, ale když onemocněla cholerou, pochopila, jak těžký život mají poddaní a začala jim pomáhat. Než paní odjela do Itálie, aby se uzdravila, určila částku, která se měla vydávat na Vojtěchova studie, s pánem položili základní listinu k založení opatrovny pro malé děti a nemocnice. Z hraběnky se stala dobrá lidumilná paní. Spolu s panem Skočdopolem si adoptovali malého kluka, který se jmenoval Emílek.

V dnešní době by takový idylický konec byl spíše nepravděpodobný.

NAJDETE V POVÍDCE ZNAKY REALISMU A ROMANTISMU? SVÉ TVRZENÍ ZDŮVODNĚTE.

Znaky romantismu:

  • Protiklad mravní čistoty chudých proti povrchnosti šlechty a pokrytectví služebnictva. - Chudí, i když jim není dobře, myslí na druhé. Ovšem šlechta při takových situacích raději na sebe. Vlastně i Vojtěch v té nejtěžší chvíli myslí na to, aby byla zdravá jeho maminka, než na sebe.
  • Výjimečnost hrdinů - Vojtíšek je mimořádný už tím, že překoná vše, co se mu stalo, a snaží se něco dokázat. Dále je výjimečný Sýkora, který se ujme Vojtíška, i když sám má pět dětí a těžko je uživí.

Znaky realismu:

  • Snaha ukázat chudé i bohaté v pravém světle - Božena Němcová se snaží ukázat život tehdejší šlechty a chudiny.
  • Kritika šlechty a jejího života - Šlechta se stará pouze o sebe a nikdo jiný je nezajímá. Vše si začnou uvědomovat tehdy, když se dostávají do úzkých.

Tisk (Ctrl+P) Uložit jako PDF

Zdroj: Příba, 02.06.2011

   
­­­­

Související odkazy

Čtenářský deník-Babička, Babička (2), Babička (3), Babička (4), Babička (5), Babička (6), Babička (7), Babička (8), Babička (9), Babička (10), Babička (11), Babička (12), Babička (13), Babička (14), Babička (15), Babička (16), Babička (17), Babička (18), Babička (19), Babička (20), Babička (21), Babička (22)
-Babička (několika slovy)
-Babička (rozbor), Babička (rozbor) (2), Babička (rozbor) (3)
-Babička (vlastní názor)
-Chudí lidé, Chudí lidé (2)
-Chýše pod horami, Chýše pod horami (2), Chýše pod horami (3), Chýše pod horami (4)
-Divá Bára, Divá Bára (2), Divá Bára (3), Divá Bára (4), Divá Bára (5), Divá Bára (6), Divá Bára (7), Divá Bára (8), Divá Bára (9), Divá Bára (10), Divá Bára (11), Divá Bára (12), Divá Bára (13), Divá Bára (14), Divá Bára (15), Divá Bára (16), Divá Bára (17), Divá Bára (18), Divá Bára (19), Divá Bára (20), Divá Bára (21), Divá Bára (22), Divá Bára (23), Divá Bára (24), Divá Bára (25), Divá Bára (26), Divá Bára (27), Divá Bára (28), Divá Bára (29)
-Dobrý člověk, Dobrý člověk (2)
-Karla, Karla (2), Karla (3), Karla (4), Karla (5), Karla (6), Karla (7)
-Karla a jiné povídky, Karla a jiné povídky (2)
-Kdo je hloupější? (Národní báchorky a pověsti - I)
-Moudrý zlatník (Velká kniha pohádek)
-O chytré princezně (Pohádky a pověsti)
-O Popelce
-Pan učitel, Pan učitel (2)
-Pohádka bez konce (Pohádky)
-Pohádky, Pohádky (2)
-Pohorská vesnice
-Povídky
-Rozárka: Pomněnka šlechetné duše
-Sedmero krkavců (Velká kniha pohádek), Sedmero krkavců (Velká kniha pohádek) (2)
-Týden pohádek Boženy Němcové
-V zámku a v podzámčí, V zámku a v podzámčí (2), V zámku a v podzámčí (3), V zámku a v podzámčí (4), V zámku a v podzámčí (5), V zámku a v podzámčí (6), V zámku a v podzámčí (7), V zámku a v podzámčí (8), V zámku a v podzámčí (9), V zámku a v podzámčí (10), V zámku a v podzámčí (11), V zámku a v podzámčí (12), V zámku a v podzámčí (13), V zámku a v podzámčí (14)
-V zámku a v podzámčí (rozbor), V zámku a v podzámčí (rozbor) (2), V zámku a v podzámčí (rozbor) (3)
Čítanka-Babička, Babička (2), Babička (3), Babička (4), Babička (5), Babička (6), Babička (7), Babička (8), Babička (9), Babička (10), Babička (11), Babička (12), Babička (13), Babička (14), Babička (15), Babička (16), Babička (17), Babička (18)
-Babička (celá kniha / e-book)
-Básně a jiné práce, Básně a jiné práce (2), Básně a jiné práce (3), Básně a jiné práce (4)
-Cesta z pouti
-Chudí lidé, Chudí lidé (2), Chudí lidé (3), Chudí lidé (4)
-Chudí lidé (celá kniha / e-book)
-Chýše pod horami, Chýše pod horami (2), Chýše pod horami (3)
-Chýše pod horami (celá kniha / e-book)
-Chytrá horákyně (Pohádky)
-Čert a Káča (Pohádky)
-Čtyry doby
-Divá Bára, Divá Bára (2), Divá Bára (3)
-Divá Bára (celá kniha / e-book)
-Dlouhá noc
-Dobré kmotřinky (Národní báchorky a pověsti - II)
-Dobrý člověk, Dobrý člověk (2), Dobrý člověk (3), Dobrý člověk (4)
-Dobrý člověk (celá povídka / e-book)
-Karla, Karla (2), Karla (3), Karla (4)
-Karla (celá povídka / e-book)
-Kdo je hloupější? (Národní báchorky a pověsti - I)
-Moudrý zlatník (Národní báchorky a pověsti - II)
-Neohrožený Mikeš (Národní báchorky a pověsti - I)
-O bílém hadu (Národní báchorky a pověsti - II)
-O černé princezně (Národní báchorky a pověsti - I)
-O dvanácti měsíčkách (Slovenské pohádky a pověsti - I)
-O hloupém Honzovi (Pohádky)
-O kocouru, kohoutu a kose (Národní báchorky a pověsti - II)
-O Pánu Bohu, O Pánu Bohu (2)
-O Popelce (Národní báchorky a pověsti - I)
-O princezně se zlatou hvězdou na čele (Národní báchorky a pověsti - II)
-O zlatém kolovrátku (Národní báchorky a pověsti - I)
-Obrázek vesnický
-Pan učitel
-Pohádka bez konce (Pohádky)
-Pohádka o perníkové chaloupce (Pohádky)
-Pohorská vesnice, Pohorská vesnice (2), Pohorská vesnice (3), Pohorská vesnice (4), Pohorská vesnice (5), Pohorská vesnice (6), Pohorská vesnice (7)
-Rozárka: Pomněnka šlechetné duše
-Sedmero krkavců (Národní báchorky a pověsti - II)
-Sestry, Sestry (2), Sestry (3)
-V zámku a v podzámčí, V zámku a v podzámčí (2), V zámku a v podzámčí (3), V zámku a v podzámčí (4)
-Zlatý vrch (Národní báchorky a pověsti - II)
­­­­

Diskuse k výpisku
Božena Němcová - V zámku a v podzámčí (rozbor) (3)

Buďte první, kdo přidá komentář.







MAPY WEBU Čtenářský deník - Životopisy - Čítanka - Spisovatelé DŮLEŽITÉ INFORMACE Podmínky používání - Vyloučení odpovědnosti OPTIME - prodej reklamy - marketingové zastoupení pro Český-jazyk.cz
- web: www.optime.cz
- kontaktní osoba: Mgr. Marek Sochor
- více informací o možnostech reklamy na Český-jazyk.cz


Ověřovací kód Opište kód z obrázku (jiný kód ↑)

Upozornění

 

Stop blokování reklam

Milý návštěvníku serveru Český-jazyk.cz,

omlouváme se, že Ti musíme zobrazovat toto hloupé vyskakovací okno, ale zjistili jsme, že je ve Tvém internetovém prohlížeči aktivní blokátor reklam, díky kterým mohou dnes tyto stránky bezplatně fungovat.

Pokud nechceš být tímto oknem neustále rušen, prosíme Tě, aby sis blokování reklam vypnul či si alespoň přidal výjimku pro náš web.

Jedině peníze z reklamy nám pomáhají tyto stránky udržovat v provozu a neustále je obsahově i rozvíjet.

Děkujeme Ti mnohokrát za pochopení.

tým Český-jazyk.cz

 

Toto sdělení zavřeš klávesou Esc nebo kliknutím na křížek v pravém horním rohu.
Po zavření okna nedojde k žádnému omezení funkčnosti serveru Český-jazyk.cz, nicméně, každé další načtení stránky může být doprovázeno otevřením tohoto upozornění, nedojde-li k odstranění či úpravě blokování reklamních ploch.

­